Kezdődik: Brit Filmnapok a Puskinban

Brit Filmnapok Budapest 2025

2025. március 20-23. között ismét megrendezésre kerül a Brit Filmnapok, a British Council és a Budapest International Film Festival (BIFF) közös szervezésében. A Puskin Mozi ad otthont ennek a négynapos filmünnepnek, amely nyolc gondosan válogatott alkotással várja a brit filmművészet rajongóit. A British Council és a BIFF korábbi sikeres együttműködése – amelynek keretében „A brutalista” és a „Bird” című filmek premierjére került sor az I. BIFF-en – után most új lendülettel tér vissza ez a különleges programsorozat.

A válogatás különlegessége, hogy a kortárs brit nagyjátékfilmek mellett két dokumentumfilm is helyet kapott a programban, valamint két olyan alkotás, amely a legendás manchesteri zene- és bulikultúrát idézi meg a 2000-es évekből. Ez a sokszínű összeállítás hűen tükrözi a brit filmkultúra gazdag hagyományait és innovatív törekvéseit.

Nyitófilm: Posztapokaliptikus musical Oscar-jelölt rendezőtől

A fesztivál nyitófilmje Joshua Oppenheimer kétszeres Oscar-jelölt rendező posztapokaliptikus musicalje, „The End” címmel. A film főszerepében két nemzetközileg elismert színészt láthatunk: Michael Shannont és Tilda Swintont, aki nemrég vehette át a Berlinalén az életműdíjat jelentő tiszteletbeli Arany Medvét. Ez a különleges alkotás nem csupán nyitánya, hanem egyik fénypontja is lesz a filmnapoknak, hiszen a rendező és a színészek munkássága egyaránt kimagasló színvonalat képvisel a nemzetközi filmművészetben.

Manchester varázsa: zenei legendák a vásznon

A fesztivál második napja teljes egészében a manchesteri zene- és bulikultúra jegyében telik. A „Double Feature” tematikus nap keretében két kultfilmet láthat a közönség. Anton Corbijn 2007-es klasszikusa, a „Control” a Joy Division legendás frontemberének, Ian Curtisnek a tragikus életútját mutatja be. Michael Winterbottom 2002-es alkotása, a „24 Hour Party People” pedig energikus és szatirikus utazásra hív Manchester zenei világának forradalmi korszakába.

A filmélmény azonban nem ér véget a vetítőteremben: a program a Gólyában folytatódik klipvetítéssel és egy különleges bulival. A DJ-k óránként egy-egy évtizedet ugorva mutatják be a brit könnyűzene legnagyobb klasszikusait a 70-es évektől kezdve, így a zenerajongók valódi időutazáson vehetnek részt.

Dokumentumfilmek: fotóművészet és női traumák nyomában

A szombati program különleges dokumentumfilmekkel kezdődik. Az „I Am Martin Parr” egy szokatlan és játékos portré a világhírű brit fotográfusról, amely nemcsak az ikonikus képekről szól, hanem a mögöttük rejlő szarkasztikus látásmódról is. A „Witches” című dokumentumfilm pedig izgalmas kapcsolatot teremt a szülés utáni mentális egészség problémái és a boszorkányok filmtörténeti ábrázolása között, újszerű vizuális eszközökkel értelmezve újra a traumát.

Kortárs gyöngyszemek: társadalmi változások a vásznon

A fesztivál programjában helyet kapott a „Harvest” című film is, amely az év egyik legizgalmasabb szerzői alkotásaként tartható számon. A Yorgos Lanthimos gyakori alkotótársától származó mű egy angol falu lassú széthullását ábrázolja, ahol a haladás ígérete egyben a közösségi kötelékek felbomlását is jelenti. Ez a film érzékeny lenyomatát adja a vidéki Angliában zajló társadalmi átalakulásoknak.

Zárónapok: női rendezők és erős karakterek

A Brit Filmnapok zárónapján két különleges film várja a nézőket. Az egyik a Barry Keoghan és Franz Rogowski főszereplésével készült „Bird” (2024), amelyet Andrea Arnold rendezett, aki a kortárs brit film egyik legmeghatározóbb alkotója. A film lebilincselő és reményteli történetet mesél identitásról, szexizmusról, magányról és osztályharcról, ezzel méltó módon illeszkedve a brit filmtörténet nagy hagyományaihoz. Arnold ezzel a munkájával tovább erősíti helyét a kortárs filmművészet legjellegzetesebb női hangjai között.

THE OUTRUN - Official Trailer - Starring Saoirse Ronan and Paapa Essiedu

THE OUTRUN - Official Trailer - Starring Saoirse Ronan and Paapa Essiedu

In this adaptation of the best-selling, prize-winning memoir by Amy Liptrot, Saoirse Ronan stars as Rona, a young woman who returns to her remote home in the Orkney Islands after losing herself in London.

A fesztivál zárófilmje a Saoirse Ronan főszereplésével készült „The Outrun”, Nora Fingscheidt rendezésében. Ez az érzékeny alkotás a természet gyógyító erejét, a függőséggel való szembenézés nehézségeit és egy fiatal nő gyógyulás felé vezető útját ábrázolja. A film méltó lezárása a négy napnak, hiszen a brit filmművészet egyik legfontosabb erőssége éppen az ilyen mély emberi történetek hiteles bemutatása.

Kurátori koncepció: eklektikus válogatás társadalmi reflexiókkal

„Ez a válogatás kissé eklektikus, elképesztően izgalmas, szerzői jegyekkel tarkított lenyomata a kortárs brit filmkultúrának, olyan alkotásokkal, amelyek különböző nézőpontokból reagálnak a társadalmi változásokra” – fogalmazott Rév Dániel, aki Donáth Péterrel együtt felel a Brit Filmnapok programjáért.

A kurátorok külön hangsúlyt fektettek arra, hogy dokumentumfilmek is helyet kapjanak a válogatásban, ugyanakkor fontosnak tartották megemlékezni arról a manchesteri zenei szcénáról, amely világszerte meghatározó hatást gyakorolt, és amely még ma is inspirációs forrásként szolgál számtalan kortárs zenész számára.

A gondosan összeállított program tehát nemcsak a brit filmművészet aktuális tendenciáit mutatja be, hanem kulturális hidakat is épít a zene, a fotóművészet és a társadalmi kérdések között, ezáltal is gazdagítva a budapesti közönség filmes élményeit.

Kapcsolódó programok

Brit Filmnapok Budapest 2025