Drasztikusan átalakul az ügyeleti ellátás Budapesten
Több mint másfél éve, 2023. február 1-jén indult el fokozatosan az országban az új ügyeleti ellátási rendszer. Elsőként Hajdú-Bihar vármegyében vezették be, majd idén február 1-jén Pest vármegyében is megtörtént az átállás. Október 1-jén végül Budapest is csatlakozik az új rendszerhez, ezzel teljesen átalakítva az ügyeleti ellátást a fővárosban.
Október 1-jén a reform utolsó lépése is megvalósul: Budapesten elindul az új háziorvosi ügyeleti rendszer. Ez a változás nem csak az ellátás minőségét növeli, hanem jelentős mértékben tehermentesíti az egészségügyi dolgozókat is az erőforrások hatékonyabb felhasználásával.
Középpontban a betegközpontúság
Az új rendszer egyik kulcseleme a betegközpontúság. Október 1-től a betegeknek nem kell hosszasan keresgélniük, hogy milyen segítséget vehetnek igénybe egy adott helyzetben. Elég tárcsázni a 1830-as telefonszámot, ahol a diszpécser az adott szituációnak legmegfelelőbb ellátást biztosítja. Ez lehet tanácsadás, helyszíni ellátás vagy akár kórházi beutalás is.
Fontos újítás, hogy az ügyeleti ellátást mostantól egységesen, az ország bármely pontján a 1830-as telefonszámon lehet elérni. Így mindössze két számot kell észben tartani: 112-t életveszély esetén, és 1830-at, ha ügyeleti ellátásra van szükség.
Korábban a legtöbb helyen külsős cégek látták el az ügyeleteket az önkormányzatokkal kötött szerződések alapján, ami miatt az ellátás színvonala és az eszközök minősége változó volt. Az új rendszer egységes és korszerű felszerelést biztosít: 170 olyan személyautót állítottak szolgálatba, amelyek teljes mértékben fel vannak szerelve az orvosi ügyeleti feladatok ellátásához. Ezek az autók azokhoz a betegekhez is eljutnak majd, akik nem képesek saját lábukon bemenni az ügyeletre.
Mérik az ellátás minőségét
Az ellátás minőségének mérésére is nagy hangsúlyt fektetnek. Az új rendszerben folyamatosan követik a betegek elégedettségét, és visszajelzéseket kérnek az ellátottaktól. Az Országos Mentőszolgálat számos véleménynyilvánítási lehetőséget kínál majd, hogy valós képet kapjanak a szolgáltatásról, és annak megfelelően folyamatosan fejleszthessék azt.
Az ügyeleti ellátás átvétele az Országos Mentőszolgálat számára nem jelent változást az elhivatottságukban. Akik most csatlakoznak a mentőszolgálat csapatához – akár diszpécserként, háziorvosként vagy mentőápolóként – ugyanazt az értékrendet képviselik: mindenkinek segíteni.
Forrás: Magyar Nemzet