Budapest közlekedése új korszak előtt: Mercedes buszok és halkabb villamosok

A nyár végén megújul a főváros közösségi közlekedése: csütörtökön forgalomba állt az első huszonöt új, csuklós Mercedes Citaro dízel autóbusz, melyeket július végétől egészen 2027-ig további több mint háromszáz modern jármű követ. Ugyanakkor augusztustól ismét teljes vonalon járnak a 4-es és a 6-os villamosok a felújított Szent István körúti pályaszakaszon. Az új buszok klimatizáltak, alacsonypadlósak, fedélzeti kamerarendszerrel és korszerű utastájékoztató berendezéssel rendelkeznek, míg a villamosok csendesebben és gyorsabban vágnak át a belvároson. A városvezetés célja nem csupán a szolgáltatás színvonalának emelése, hanem a légszennyezés csökkentése is.

Új Mercedes Citaro buszok a főváros útjain

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) megrendelésére az ArrivaBus Kft. jóvoltából érkezett első húsz egységből álló csuklós flotta a 8E és a 133E autóbuszvonalakon áll munkába, amelyek a belvárost Újpalotával, valamint Budafok, Nagytétény és Gazdagrét városrészeivel kötik össze. A telephelyről kiindulva a járművek azonnal szemléltetik az alacsonypadlós kialakítás előnyét, hiszen az akadálymentes utazás ma már alapelvárás a fővárosban.

Minden új Mercedes Citaro modell klímaberendezéssel felszerelt, ami a nyári hónapok során kifejezetten komforttá teszi a fedélzeti környezetet. A beszerelt fedélzeti kamerarendszer az utasbiztonságot szolgálja, míg a digitális utastájékoztató kijelzők pontos és folyamatos információt nyújtanak a megállókról, a következő átszállási lehetőségekről és az esetleges forgalmi változásokról. Ezzel párhuzamosan az utastájékoztatás fejlettsége is jelentősen javult: a vonalak menetrendje és csatlakozási pontjai valós idejű adatok alapján jelennek meg a kijelzőkön.

Zöldebb levegő, korszerű flotta

Az új dízel buszok beszerzése jól illeszkedik abba a stratégiába, amely az elmúlt öt évben már 360 új buszt, 50 új trolibuszt és 26 új CAF-villamost juttatott forgalomba Budapesten. A főpolgármester, Karácsony Gergely szerint a közösségi közlekedés járműparkjának megújulása új korszakot nyit a város életében, miközben pozitív hatással van a levegőminőségre is. A most érkező Euro 5-ös vagy annál modernebb hajtásrendszerű dízel autóbuszoknak köszönhetően 2027-re a budapesti buszállomány közel 90 százaléka korszerű műszaki paraméterekkel bír majd.

A számszerűsített eredmény sem elhanyagolható: a BKK kalkulációi szerint évente mintegy nyolcezer tonnával csökken a lokális károsanyag-kibocsátás a főváros levegőjébe. Ez a tényező különösen a belvárosi kerületekben élők számára jelent könnyebbséget a légúti megbetegedések és az egészségre káros légszennyező anyagok szempontjából.

A járműparkot üzemeltető vállalatok, az ArrivaBus Kft. és a BKV Zrt. folyamatosan azon dolgoznak, hogy a fejlesztések ütemezetten és a város belső, közép-budai, valamint dél-pesti külső területeit egyaránt érintve történjenek. A forgalomba álló vonalak között szerepelnek a belvárosi terek, de az új buszok eljutnak Csepelre, Soroksárra és Pesterzsébetre is.

Elektromos buszokkal bővülő flottatervek

A fenntarthatósági és környezetvédelmi szempontok szerint hamarosan újabb lépcső következik: 2027-ig a tervek szerint hetven teljesen elektromos busz állhat forgalomba az ArrivaBus Kft. üzemeltetésében, ebből ötven szóló és húsz csuklós kivitelben. A városvezetés ígérete szerint a közbeszerzési eljárások lezárultával már 2026 tavaszáig több ütemben érkeznek a tisztán elektromos meghajtású járművek.

A BKK mobilitási vezérigazgató-helyettese, Bodor Ádám kiemelte, hogy az elektromos buszok tesztverziói akár már az idén megérkezhetnek a fővárosba, és megkezdődhet a próbaüzem a valós forgalmi körülmények között. Ezek a járművek akkumulátoraiknak köszönhetően nulla károsanyag-kibocsátást biztosítanak, így a belső városrészek légszennyezésének további visszaszorításához is hozzájárulnak.

A közösségi közlekedés e hatalmas méretű megújulása a BKV és az ArrivaBus Kft. együttműködésének köszönhető, de a beruházásokat a főváros finanszírozza a BKK megrendelésein keresztül. A korszerű dízel és elektromos buszok beszerzése, valamint a villamosvonalak folyamatos karbantartása azt a célt szolgálja, hogy a budapestiek a lehető legkényelmesebb, leggyorsabb és legkörnyezetbarátabb tömegközlekedést vehessék igénybe.

4-es és 6-os villamos: csendesebb és gyorsabb útvonal a Nagykörúton

Augusztus elejétől ismét teljes vonalon közlekedik a 4-es és a 6-os villamos a Nagykörúton. A június 21-én megkezdett felújítási munkálatok során a Szent István körút Széll Kálmán tér és Nyugati pályaudvar közötti szakaszán lecserélték a síneket és korszerűsítették az alépítményt. A rekonstrukció idején, amíg a Tátra utca és a Jászai Mari tér közötti vágányokat újították, pótlóbuszok vették át a forgalom egy részét.

Az átadást követően a villamosok menetideje is csökkent: augusztustól a reggeli és délutáni csúcsidő között, tíz és tizenhárom óra között hatvan másodperces, azaz egyperces lámpaciklusok működnek a körúti kereszteződésekben. Ez akár egy perccel is rövidítheti a járművek áthaladási idejét, ami forgalmas időszakban jelentős előnyt jelent az utazási komfort és a megbízhatóság szempontjából.

A felújított szakaszon a csendesebb sínrendszernek köszönhetően a zajterhelés is csökkent, ami a környék lakói számára igazi könnyebbséget jelent. A BKV közleménye alapján mindez a főváros törekvéseinek egyik mérföldköve abban a folyamatban, amely a közösségi közlekedés szolgáltatási színvonalának javítására és a környezeti terhelés mérséklésére irányul.

A villamosvonalak teljes üzemének visszaállítása, valamint a környezettudatos buszflotta bővítése jól példázza, hogy Budapest kiemelt prioritásai között szerepel a fenntartható mobilitás és a lakossági elégedettség növelése. Az utasok mindennapi tapasztalata, akinek a megszokott útvonalán immár korszerű villamos vagy klimatizált, alacsonypadlós busz áll rendelkezésére, már a beruházások első ütemeiben is érezhető javulást mutat.

A megújuló közlekedési hálózat hosszú távú hatásai között első helyen említhető, hogy a fossil-üzemanyagú járművek fokozatos kivonása és a tisztán elektromos hajtású buszok elterjedése elősegíti a város tisztább levegőjének megőrzését. A korszerű villamos- és buszjárművek integrálása a közlekedési rendszerbe nem csupán a jelen, hanem a jövő generációi számára is teremt egészségesebb és élhetőbb városi környezetet.

Összességében elmondható, hogy a Budapest utcáin megjelenő új járművek nem egyszerű technikai fejlesztések, hanem egy kiterjedt stratégia részei. A modern dízel és az elektromos buszok, valamint a felújított villamosvonalak együtt egy olyan fenntartható, megbízható és komfortos közösségi közlekedési rendszert alkotnak, amely hosszú távon is kiszolgálja a főváros lakóit és a turistákat egyaránt. A következő évek beruházásai tovább erősítik a Budapesten élők és az idelátogatók mobilitását, biztonságát és környezeti tudatosságát, így a főváros új lehetőségeket kínál a zöldebb városképre és gyorsabb, kényelmesebb utazásra vágyóknak.

Kapcsolódó hírek