Brutális kerékpáros forradalom Budapesten: 6 milliárd forint az ára

Kikapcsolódás két keréken: mire számíthatunk a Váci–Üllői úti bringasztrádán?
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és az Irányító Hatóság 1,5 milliárd forint támogatást hagyott jóvá a Váci–Üllői úti kerékpáros főútvonalra. A beruházás uniós forrásból is részben finanszírozott, és célja, hogy a város egyik legforgalmasabb ütőerén a bicikliseknek biztonságos, akadálymentes, folyamatos kerékpárutat alakítsanak ki.
A tervezés során külön figyelmet fordítanak a csomóponti áttervezésre: ma még kockázatos helyeken fénysávok, rávezető szegélyek, kerékpáros prioritás kerül beépítésre. Így az áthaladások egyszerre gyorsabbak és biztonságosabbak lesznek.
A burkolat anyaga strapabíró, padkázatlan; új gyalogátkelők és szegélyek szolgálják a mindennapi kényelmet. A BKK előzetes ütemezése szerint az engedélyezési eljárások lezárulta után egy év alatt készül el a teljes, több kilométeres nyomvonal.
Az érintett szakasz mentén tervezett növényesítéssel hűsítő lombkoronák alakulnak ki, ami különösen forró nyári napokon nyújt majd kellemes pihenőpontot a kerékpárosoknak.
Hogyan formálja át a Nagykörút a városképet és a közlekedést?
A Nagykörúti bringasztráda kiemelt beruházás 4,5 milliárd forintból, mely uniós pályázati forrásokat is mozgósít. A Nyugati pályaudvar és a Boráros tér közötti szakaszon mindkét oldalon akadálymentes gyalog–kerékpáros sávokat alakítanak ki. Ez a megoldás csökkenti a konfliktusokat, és világos jelzésekkel segíti a városi közlekedést.
Miközben a 4-es és 6-os villamosok megtartják fő nyomvonalukat, a körút forgalmi rendje kisebb átalakításokon esik át. A középső sávban villamosmegállók és bicikli-átvezetések sora biztosít komfortos átszállást. A kereszteződésekben pedig a rakodási öblök rendezettebbé teszik az üzletek árufeltöltését.
A zöldfelületek megújítása során új cserjék és virágágyások nőnek, javítva az utcakép esztétikáját és a mikroklímát. A járdafelújítások modern kőburkolatot kapnak, amely csúszásgátló bevonattal kiegészítve hosszú távon szolgálja az ott lakók és a biciklisek kényelmét.
A BKK térképre is feltöltötte az új útvonalakat, ezzel átláthatóvá téve a változásokat: a felhasználók digitális felületen is nyomon követhetik a fejlesztéseket és az építési fázisok ütemezését.
A bringások új menedéke Óbudán és az Árpád híd rekonstrukciója
Óbudán szintén sor kerül új kerékpárutak megnyitására, valamint a forgalomtechnikai átalakításra azon a szakaszon, ahol tavaly tragikus biciklisgázolás történt. A rehabilitációs program nemcsak a burkolatot, hanem a biztonsági elemeket – szigeteket és védősávokat – is tartalmazza.
A beruházás során a korábbi baleseti pont kiemelt figyelmet kap: itt forgalomcsillapító elemek és egyirányú nyomvonalak segítik a zavartalan kerékpáros haladást. A tervek között szerepel a közvilágítás korszerűsítése, ami éjszaka is láthatóvá és biztonságossá teszi a szakaszt.
Az új bringautak kapcsolódnak a már meglévő és a tervezett főútvonalak hálózatához, így folyamatos kerékpáros tengely jön létre a budai oldalon. A környező parkok, hídalátétek mentén pihenőpadok és kerékpártámaszok is épülnek.
Ez a fejlesztés a kerékpáros közösség és a városlakók érdekeit egyaránt szolgálja: csökken a baleseti kockázat, nő a mobilitás, és megélénkül a helyi kisvállalkozások forgalma.
Merre tovább, budapesti bringások? Praktikus tippek és javaslatok
Ha kerékpárra pattansz, érdemes figyelni a BKK mobilalkalmazásában frissen feltöltött térképekre, ahol az építési területek pontos státusza is követhető. Elsőként válaszd a Váci–Üllői úti nyomvonalat: a burkolat hamarosan teljesen kész lesz, és kevesebb macskakővel találkozol.
A Nagykörúti bringasztráda használata előtt ellenőrizd a csomópontok átmeneti forgalmi szabályozását, hogy stresszmentesen haladhass. Az új zöld szigetek és rakodóöblök a csúcsidőn kívül is lehetővé teszik az áruszállítást.
Óbudán a megújult Árpád híd közeli szakaszon keress QR-kódos információs táblákat, amelyek részletesen bemutatják a forgalmi rendet és a közeljövőben várható változásokat. Ha teheted, délelőtt vagy késő este vágj neki az új útvonalaknak, így élesben tesztelheted a frissen átadott kerékpárutakat.
Neked mit jelent a fejlesztés?
Az elmúlt években a kerékpározás Budapesten életstílussá nőtte ki magát, és a mostani 6 milliárd forintos beruházás újabb lendületet ad a zöld mobilitásnak. Ha mindennap biciklivel jársz dolgozni vagy csak hétvégén tekersz a Duna-parton, érdemes megismerni a friss fejlesztési szakaszokat. A biztonságosabb, gyorsabb, zöldebb útvonalak mindenkit motiválhatnak, hogy elhagyja az autót és városi kerékpárra váltson.
Gyakorlati kérdések a budapesti bringásoknak
Mikor kezdődik a Váci–Üllői úti bringasztráda építése?
Az engedélyezési szakasz lezárulta után, várhatóan a következő félévben indul a kivitelezés.
Hol vezet majd a Nagykörúti kerékpáros nyomvonal?
A Nyugati pályaudvartól a Boráros térig mindkét oldalon, akadálymentesített, külön sávban halad.
Lesznek-e forgalomkorlátozások a 4-6-os villamos vonalán?
A villamos infrastruktúrát nem érinti, de a körúti forgalmi rend néhány ponton átmenetileg módosul.
Milyen támogatást kap az Óbudai szakasz?
Ez a beruházás a kerékpáros főútvonalak sorába illeszkedik, uniós és hazai források kombinációjából valósul meg.
Kapcsolódó hírek
