EU-s támogatással újul meg Budapest: fókuszban a Nagykörút
Budapest közlekedési és közterületi infrastruktúrája újabb mérföldkőhöz érkezett: a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) pályázata pozitív elbírálást kapott, amely révén európai uniós forrásból újulhatnak meg a Nagykörút, az Üllői út és a Váci út szakaszai. A fejlesztések célja a zöldebb, biztonságosabb és emberközpontúbb városi környezet kialakítása.
Az alábbiakban részletezzük a tervezett változtatásokat.
A Nagykörút zöldítése: emberközpontú közterületek
A Nagykörút az egyik legforgalmasabb útvonal Budapesten, amely 2020-ban már átesett egy jelentős fejlesztésen: ekkor alakították ki az első kerékpársávokat. A mostani projekt azonban ennél sokkal átfogóbb célokat tűzött ki:
- Kerékpársávok fizikai védelme: A tervek szerint a Nyugati pályaudvar és a Mester utca közötti szakaszon olyan kerékpársávokat hoznak létre, amelyeket épített elemekkel választanak el a gépjárműforgalomtól. Ez növeli a biciklisek biztonságát és kényelmét.
- Többfunkciós sávok kialakítása: A bringasávok mellett egy többcélú sávot is létrehoznak, amelyet az igényektől függően parkolásra, rakodásra vagy más közlekedési funkciókra használhatnak.
- Közterületek rendezése: A fejlesztések célja, hogy a környék élhetőbbé váljon az ott élők és az üzleteket igénybe vevők számára. Zöldfelületek, árnyékot adó fák, valamint gyalogosbarát megoldások is részei a terveknek.
A BKK társadalmi egyeztetéseket indított, hogy a közlekedők véleményét is figyelembe vegye. A kérdőívet közel 10 ezren töltötték ki, és az eredmények hamarosan beépülnek a tervezési folyamatba.
Üllői út és Váci út: a biztonságosabb közlekedésért
Az Üllői út és a Váci út Budapest két kiemelt közlekedési csomópontja, amelyek jelenleg is jelentős forgalmat bonyolítanak. A BKK célja, hogy ezek a szakaszok is biztonságosabbá és modernebbé váljanak:
- Védett kerékpársávok kiépítése: Az Üllői út Nagyvárad tér környéki, illetve a Váci út Lehel térnél található szakaszán épített, fizikailag elválasztott kerékpársávokat alakítanak ki.
- Kapcsolódás a meglévő hálózathoz: Az új szakaszok közvetlenül kapcsolódnak a korábban létrehozott kerékpárutakhoz, ezáltal folyamatos, biztonságos közlekedési lehetőséget biztosítanak a kerékpárosok számára.
- Kivitelezési ütemezés: Az Üllői út esetében 2026 második felében, a Váci út esetében 2025 végén készülhetnek el a tervek, amelyeket követően indulhat a kivitelezés.
A fejlesztések háttere: támogatások és partnerség
A beruházások a TOP Plusz-4.1.2-23 Bringasztráda program keretében valósulnak meg, amely az Európai Unió támogatását élvezi. A projektben a fővárosi és kerületi önkormányzatok is együttműködnek a BKK-val, hogy az újítások mind az utazók, mind a helyi lakosság igényeit kielégítsék.
Társadalmi párbeszéd és előkészítés
A BKK 2024 tavaszán nyújtotta be pályázatát, amelyet alapos előkészítés előzött meg:
- Társadalmi egyeztetések: A tervezési folyamat során a lakosság és az érdekeltek véleményét is figyelembe vették.
- Piaci konzultációk: Az előzetes piaci konzultációk során a tervezési feladatokra vonatkozó ajánlatokat is bekérték, hogy a lehető legjobban illeszkedjenek a fővárosi környezethez.
További jövőbeli fejlesztési tervek
A jelenlegi projektek mellett számos más fejlesztési terv is előkészítés alatt áll, amelyek szintén európai uniós forrásból valósulhatnak meg:
- Villamoshálózat bővítése: Az észak-pesti és dél-budai villamosvonalak összekötésének előkészítése, a Nyugati tér megújításával és a Váci út rehabilitációjával.
- Kisföldalatti felújítása: A kisföldalatti vonal meghosszabbítása és a meglévő szakaszok korszerűsítése.
- Új kerékpárutak és trolibuszhálózat bővítése: Az EuroVelo 14 kerékpárút fővárosi szakaszának fejlesztése, valamint a trolibusz-infrastruktúra modernizálása is szerepel a tervek között.
- Közterület-megújítások: Az Erzsébet híd alatti terület és az Antall József rakpart klímaadaptációs programja is elindulhat kedvező döntés esetén.
Mit jelent ez Budapest számára?
A tervezett fejlesztések egyértelműen hozzájárulnak Budapest közlekedési rendszerének modernizálásához és fenntarthatóbbá tételéhez. Az új kerékpárutak, a zöldebb Nagykörút, valamint a biztonságosabb Üllői és Váci út révén a főváros nemcsak a helyiek, hanem a turisták számára is vonzóbbá válik.
- Fenntartható közlekedés: Az új kerékpárutak és gyalogosbarát közterek csökkenthetik a gépjárműforgalmat, hozzájárulva a levegő minőségének javításához.
- Élhetőbb város: A zöldítés és a humanizált közterületek révén Budapest kellemesebb környezetet kínálhat lakóinak és látogatóinak.
- Gazdasági előnyök: A modernizált közlekedési infrastruktúra vonzóbbá teheti a várost a befektetők és vállalkozások számára.
Forrás: epiteszforum.hu