Amszterdami hangulat lesz a budapesti Nagykörúton

Amszterdam lesz a budapesti körútból

Korábban írtunk róla, hogy EU-s támogatással újul meg a budapesti Nagykörút, ám most újabb információkkal gazdagodhatunk. Hamarosan Budapest egyik legforgalmasabb útvonalán, a Nagykörúton is úgy biciklizhetünk, mintha egy nyugat-európai városban lennénk. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) nagyszabású fejlesztésének célja, hogy a Nyugati tér és a Boráros tér közötti szakaszon egy modern, biztonságos és zöld bringasztráda jöjjön létre.

Az átalakítás nemcsak a kerékpárosok számára hoz változást, hanem a gyalogosok, a helyi vállalkozások és a város élhetősége szempontjából is új fejezetet nyit a főváros életében.

A bringasztráda lényege – mitől lesz más, mint eddig?

Budapest kerékpáros közlekedése az elmúlt években rohamosan fejlődött, de a Nagykörúton még mindig kihívás két keréken közlekedni. A most bejelentett fejlesztések ezt a helyzetet oldják meg az alábbi módokon:

1. Védett kerékpársávok épülnek

A Nyugati tér és a Boráros tér között minimum két méter széles, fizikailag elválasztott, irányhelyes kerékpársávok jönnek létre. Ez azt jelenti, hogy a biciklisek a parkolósáv és a járda között kapnak helyet, de úgy, hogy elég tér marad a biztonságos ajtónyitáshoz is – így kiküszöbölhető az autósok és kerékpárosok közötti konfliktus.

2. Biztonságosabb csomópontok és torkolatok

A Nagykörút kereszteződéseiben a kerékpáros közlekedés zökkenőmentesebbé válik, és a mellékutcák járdaszintre emelt torkolatai miatt az autósok is lassabban, nagyobb figyelemmel hajtanak majd be az útra.

3. Új parkolási és rakodási rendszer

A közlekedési zavarok csökkentése érdekében a projekt részeként rendezettebb parkoló- és rakodóhelyeket alakítanak ki:

  • Több kerékpártámasz és Bubi-állomás létesül, így a bringások könnyebben találhatnak biztonságos tárolási lehetőséget.
  • Áruszállításhoz kijelölt parkolóhelyek segítik majd a boltok és vendéglátóhelyek működését.
  • Mozgásukban korlátozottak számára is fenntartott helyek lesznek, hogy mindenki kényelmesen közlekedhessen.

4. Megújuló közterek és zöldebb környezet

A projekt célja nemcsak a kerékpáros közlekedés javítása, hanem a Nagykörút teljes arculatának frissítése is:

  • A fák közötti terek zöldebbek, rendezettebbek lesznek, így a környék barátságosabbá és élhetőbbé válik.
  • Új utcabútorokat helyeznek ki, hogy a városlakók pihenhessenek, találkozhassanak.
  • A fejlesztések ellenére a 4-es és 6-os villamos előnyei megmaradnak, a peronok és éjszakai buszmegállók is a megszokott helyükön maradnak.

Miért fontos ez a fejlesztés Budapestnek?

A Nagykörút jelenleg az egyik legforgalmasabb útvonal a városban, ahol az autók, buszok, villamosok és kerékpárosok egymás mellett próbálnak boldogulni. A kerékpársávok fejlesztése nemcsak a biciklisek, hanem az összes közlekedő biztonságát növeli, hiszen csökkenti a konfliktusokat és a balesetek számát.

Amszterdam mintapéldája

Az európai nagyvárosok, például Amszterdam vagy Koppenhága már régóta bebizonyították, hogy a jól kialakított biciklis infrastruktúra növeli a város élhetőségét, csökkenti a légszennyezést és serkenti a helyi gazdaságot.

A most bejelentett bringasztráda pontosan ezt a célt szolgálja Budapesten is:

🚴 Gyorsabb és biztonságosabb bringás közlekedés
🌳 Zöldebb és élhetőbb városi környezet
🛍 Élénkebb üzleti élet a kereskedők számára

Mikorra készülhet el a projekt?

A fejlesztések engedélyes és kiviteli tervei várhatóan 2027-re készülnek el, míg a bringasztráda szakaszosan 2028 és 2029 között épülhet meg. Ez azt jelenti, hogy néhány éven belül a Nagykörút teljesen új arculatot kap, és egy európai szintű kerékpáros közlekedési tengely jöhet létre.

A kerékpárossztráda az ilyen fejlesztések egyik legfontosabb eleme Európa nagyvárosaiban. Lényege, hogy akadálymentes, gyors és széles útvonalat biztosít a bicikliseknek, lehetővé téve az agglomerációból érkezők számára is a biztonságos belvárosi közlekedést.

Kapcsolódó hírek

Amszterdam lesz a budapesti körútból