A Trafó olyan évadot hoz, ami felrázza Budapest kulturális életét

Hat téma, hat világ: fókuszhétvégékkel rázza fel a Trafó a 2025/26-os évadot
A Trafó Kortárs Művészetek Háza radikális megújuláson megy át: a 2025/26-os évadban Erdődi Katalin új direktor koncepciója mentén elindul a fókuszstruktúra, amely minden eddiginél szorosabban kapcsolja össze a művészeti tartalmat a társadalmi valósággal. A programstruktúra kulcsa: két hétvégés összművészeti fókuszok, melyek egy-egy társadalmi vagy művészeti téma köré szerveződnek.
Ez nem pusztán tematikus sorozat: minden fókusz egyfajta mikrofesztivál, ahol a színház, tánc, performansz, film, zene és képzőművészet szinergiában jelenik meg. A Trafó és programvezetője, Böröcz Judit egy újfajta műfaji nyitottságot, kritikai gondolkodást és közönsségi bevonást helyeztek előtérbe. Az évad során hat ilyen fókusz lesz, mindegyik kiemelkedő hazai és nemzetközi alkotókkal.
„Az erőszak vége”: sötétség után fény, trauma után tisztulás
A szeptember 19-i évadnyitó fókusz az „Erőszak vége” címet viseli. Ez a téma a művészeti formanyelv eszközeivel vizsgálja meg, hogyan lehet elképzelni egy világot, ahol az erőszak nem normatív jelenlét. A fókuszban a Buharovok és az Antimilitarista Szalon „Krízistenhit” című performansza lesz látható, amely Szittya Emil anarchista-avantgárd írásaira építve alkot látványos, élőzenés, analóg filmes környezetet.
Mellette Kárpáti Péter és alkotótársai mutatják be a „Rühes kutya” című, bűnfolklórt vizualizáló darabot, amely testiségen, fizikai határon és érzelmi extatikus állapotokon keresztül ábrázolja a traumával való megbirkózást. Az AHA Kollektíva szintén reflektál a témára, a megfigyeltség pszichológiájával foglalkozva.
Kolay Dorottya Szonja performansz-sétája is visszatér: a Téglakar feminista rituáljával és közösségi demonstrációval a Trafó az utcára is kilép, a nők elleni erőszak elleni felszólalásként. Ezzel a nyitó fókusz valóban összművészeti, társadalmi relevanciával átitatott indítás lesz.
Függetlenek, koreográfusok, buszmegállók: az évad további meglepetései
A Trafó nem csupán tematizál, de földrajzilag is tágítja a kultúra horizontját. A PerformanszBusz projekt keretében az ország különböző pontjaira viszik el a kortárs művészeti produkciókat, ezzel decentralizálva a kultúra elérhetőségét. A projekt az Art Explora támogatásával, a prágai Studio ALTÁ-val partnerségben valósul meg.
A független színházi alkotók jelenléte is hangsúlyos: Fancsikai Péter, Vavra Júlia, Ördög Tamás és Kiss-Végh Emőke többek között személyes hangvételű, experimentális produkcióval érkeznek. A Willany Leó Improvizációs Táncszínház és Szeri Viktor ötödik #kaméleon projektjükkel térnek vissza, miközben folytatódik a SUB.LAB.PRO koreográfiai képzés és bemutatósorozat is.
Megújulás és identitásvállalás: ez lett az új Trafó
A Trafó nemcsak programstruktúrában, hanem vizuális arculatában is frissül. A cél: a progresszív, kísérletező művészeti identitás és a kritikus gondolkodás markánsabb megjelenítése. A Trafó előremutató, nyitott közönségpolitika mentén dolgozik: fókusznapokra vásárolható napijegyekkel, elérhető jegyárakkal ténylegesen tág közönsségréteget szeretne megszólítani.
A műfajokat meghaladó művészeti jelenlétet a Trafó Galéria és a zenei programok is erősítik: Cyprien Gaillard világhírű francia képzőművész első hazai kiállítása és fellép LAU, Pándi Balázs, valamint Vatsanah is. Mindez tökéletesen illeszkedik a Trafó évadcímjéhez: „Közösségi terek, kritikus színpadok”.
A Budapest programok iránt érdeklődők számára ez az évad egyedülálló lehetőség: a Trafó nem pusztán eseményeket kínál, hanem gondolatokat, vitákat, élményeket. A fókuszstruktúra és az új koncepció nem csupán program, hanem kulturális pozíciófoglalás is: a Trafó a jövő kultúrájának laboratóriuma.
