A budapesti magyar operett két dívája: Blaha Lujza és Honthy Hanna

Magyar operett Budapest

Az operett a zenés színpad egyik legsajátosabb műfaja, amely a 19. század második felében alakult ki Európában, elsősorban Franciaországban és Ausztriában. A műfaj a nagyopera komolyságát és zeneiségét ötvözte a színpadi játék könnyedségével, humorával és társadalmi szatírával. Az operett legfőbb jellemzője a dallamos, gyakran fülbemászó zene, a szerelmi bonyodalmakra épülő cselekmény, valamint a táncos, látványos színpadkép.

A magyar operett különösen egyedi karaktert kapott azáltal, hogy magába olvasztotta a magyar népzene motívumait, a verbunkos ritmusokat és a pusztai romantika képeit. A műfaj egyszerre szórakoztató és érzelmekkel telített, képes a könnyed hangvétel mögött mélyebb emberi témákat is bemutatni. A népszerűsége abban rejlik, hogy a nézőt nemcsak megnevetteti, hanem meg is érinti, ezzel a közönség minden rétegét képes megszólítani.

Míg a bécsi operettek inkább a felszínes mulattatásra helyezték a hangsúlyt, addig a magyar változat már a kezdetektől mélyebb érzelmi és társadalmi tartalmat is hordozott. Az operett a városi polgárság egyik legkedveltebb műfajává vált, hiszen könnyen érthető, dallamos és humorral teli előadásai a társadalom széles rétegeihez szóltak.

A magyar zeneszerzők, közöttük Huszka Jenő, Kálmán Imre és Lehár Ferenc, sajátos zenei világot teremtettek, ami ötvözte a magyar népzene elemeit a klasszikus zene könnyedségével. Az operett nem csupán a színházat jelentette, hanem társadalmi eseményt, közösségi élményt és kulturális önkifejezést is egyszerre.

Az operett történetének főbb korszakai

A francia operett születése – Offenbach kora

Az operett műfaja a 19-ik század közepén Franciaországban született meg, amikor Jacques Offenbach 1855-ben megalapította párizsi színházát. Munkássága meghatározta a műfaj alapjait, mégpedig a könnyed, humoros cselekményt, a szatirikus hangvételt és a zene kiemelkedő szerepét. Az Offenbach-féle operett gyakran kifigurázta a társadalmi konvenciókat és az arisztokráciát, miközben virtuóz zenei betétekkel szórakoztatta a közönséget. Ilyen mű volt például a „Orfeusz az alvilágban”, ami nemcsak zenéjével, hanem ironikus hangvételével is új korszakot nyitott a zenés színház világában.

A bécsi operett virágkora – Strauss és Lehár

A francia operett hatására, Bécsben is kialakult egy sajátos operettkultúra, ami a 19-ik század második felében élte fénykorát. Johann Strauss, akit „keringőkirály” néven is emlegettek, új irányba vitte a műfajt. Megőrizte a játékosságot, de nagyobb hangsúlyt helyezett a dallamosságra és a romantikus cselekményekre. A legismertebb bécsi operettek közé tartozik Strauss „A denevér című műve, ami máig világszerte színpadon van.

A századfordulóra Lehár Ferenc megújította a műfajt úgy, hogy komolyabb érzelmi mélységeket vitt az operettbe. „A víg özvegy” például már nem csupán vígjáték, hanem egy lírai, melankolikus történet a szerelem természetéről. Lehár munkássága megalapozta az operett új korszakát, ami sokkal közelebb állt a klasszikus zene és a dráma világához, mint a könnyű komédiához.

A magyar operett aranykora

A 20-ik század elején Magyarországon is virágzásnak indult az operett, de sajátos nemzeti karakterrel. Budapesti Operettszínház 1923-ban nyitotta meg kapuit, ami szimbolikus kezdete volt ennek a korszaknak. Huszka Jenő és Kálmán Imre voltak az első igazán nagy magyar operettszerzők, akik ötvözték a bécsi hagyományokat a magyar zenei motívumokkal, például a csárdással vagy a verbunkossal.

A magyar operettek cselekményei gyakran játszódtak vidéki kastélyokban, székely falvakban vagy nagyvárosi mulatókban, ezzel egyszerre idézve a romantikus múltat és a modern jelen valóságát. Olyan darabok születtek, mint „Lili bárónő”, „Marica grófnő”, „Csárdáskirálynő” vagy „Mágnás Miska”. Ezek máig alapművek a műfajban. A magyar operett előadásainak középpontjában olyan nagyformátumú színészek álltak, mint Blaha Lujza, Fedák Sári, később Honty Hanna és Feleki Kamill.

A háború utáni operett

A II. Világháborút követően, az operett műfaja politikai és kulturális nyomás alá került. A kommunista kultúrpolitika idegenkedett az „úri” és „polgári” műfajoktól, azonban az operett túlélte ezt az időszakot, mert a közönség nem fordult el tőle.

Az operett a 21. században

Napjainkban az operett ismét népszerű műfajjá vált. A Budapesti Operettszínház nemcsak a klasszikus darabokat tűzi műsorra, hanem kortárs rendezésekkel és modern látványvilággal is újragondolja azokat. Ma már nem csupán nosztalgia, hanem élő, dinamikusan fejlődő műfaj, ami a múlt értékeit megőrizve képes új közönséget megszólítani.

Blaha Lujza, a nemzet csalogánya

Blaha Lujza 1850. szeptember 8-án született Rimaszombatban, eredeti nevén Reindl Ludovika. Már gyermekként is tehetséget mutatott a zene és az előadóművészet iránt, ez pedig nem maradt sokáig rejtve. Tanulmányait Bécsben és Pesten folytatta, ahol gyorsan magára vonta a szakma figyelmét.

Fiatalon kezdte meg színészi karrierjét és már 15 éves korában fellépett a Nemzeti Színházban. A hangja tisztasága, a kiejtésének hibátlansága, valamint a természetes, ösztönös színpadi jelenléte miatt hamar kitűnt a kortársai közül. Az évek során a magyar színjátszás első számú csillagává nőtte ki magát.

Blaha Lujza és az operett műfajának kapcsolata

Bár Blaha Lujzát elsősorban népszínművek és népi jellegű darabok előadójaként ismerjük, a műfaji határok nem voltak olyan élesek, mint ahogy ma gondolnánk. A népszínmű és az operett közötti átmenet természetes volt és Blaha e kettő közötti hidat testesítette meg. Az alakításaiban az operett nem pusztán könnyed dallamok összessége volt, hanem mélyen átélt érzelmi kifejezés is.

Blaha Lujza különösen népszerű volt azokban a szerepekben, ahol a magyar néplélek és a zenés játék egymásra talált. Kiemelkedő teljesítménye hozzájárult ahhoz, hogy a magyar operett ne csupán utánzata legyen a bécsi mintának, hanem önálló, karakteres műfajjá fejlődjön.

Társadalmi hatás és nemzeti identitás

Egyszerre művésznőként és nemzeti ikonként vívta ki a közönség szeretetét. A „nemzet csalogánya” becenevet nem véletlenül kapta, ugyanis hangja és játéka egyaránt a magyar nép hangjaként szólt. A korabeli Magyarországon, amikor a nemzeti identitás keresése és megerősítése kiemelten fontos volt, Blaha alakja összekapcsolódott a kulturális önazonosság kérdésével.

Az operett, mint könnyen befogadható, mégis mélyebb rétegeket is hordozó műfaj, kiváló eszköz volt a nemzeti érzelmek közvetítésére. Blaha előadásai a vidéki és városi közönséget egyaránt megszólították, sőt, hidat képeztek a különböző társadalmi rétegek között.

A Blaha-örökség

Blaha Lujza 1926-ban hunyt el, de neve máig fennmaradt. Szobra a Nemzeti Színház közelében, illetve a róla elnevezett tér Budapest közlekedési és kulturális csomópontjává vált. Ez nem csupán tisztelgés egy kiemelkedő művész előtt, hanem annak elismerése is, hogy Blaha Lujza a magyar kulturális örökség meghatározó alakja volt.

Honthy Hanna a magyar operett ragyogó csillaga

A „primadonna” kifejezés eredetileg az opera világából származik és az első számú női főszereplőt jelöli. Az operett műfajában azonban különleges jelentéstartalmat kapott. A primadonna nemcsak technikai tudásával, hanem sármjával, színpadi jelenlétével és karizmájával is meghatározza az előadások hangulatát. A magyar operett különösen gazdag kiváló primadonnákban, de közülük is kiemelkedett Honthy Hanna.

Honthy Hanna gyermekévei és színészi gyökerei

Honthy Hanna 1893. február 15-én született Budapesten. Már fiatalon megmutatkozott zenei és előadói tehetsége már ekkor kitűnt különleges hangszínével és kivételes előadói érzékével.

Pályája kezdetben az opera műfajához kötődött, kiváló technikája és kifejezőereje révén több szerepet is eljátszott, azonban hamar kiderült, hogy igazán az operett színpadán tud kiteljesedni. Az operett lehetőséget adott számára arra, hogy egyszerre élje ki a zenei, színészi és tánctudását, miközben közvetlenül szólíthatta meg a közönséget.

A Budapesti Operettszínház fénykora és Honthy Hanna

Honthy Hanna neve egybeforrott a Budapesti Operettszínház történetével. A két világháború közötti időszak a magyar operett aranykorának számított és ebben az időszakban Honthy volt az egyik legnépszerűbb és legkeresettebb primadonna. Játéka technikailag hibátlan volt, de érzelmekben is gazdag. Alakításai egyszerre voltak szenvedélyesek, játékosak és mélyen emberiek.

A korszak nagy zeneszerzői, például Kálmán Imre és Lehár Ferenc szívesen dolgoztak vele és gyakran kifejezetten a személyére írták a szerepeket. Az olyan klasszikus operettek, mint „Csárdáskirálynő”, „Marica grófnő” vagy „A víg özvegy”, az ő előadásában váltak feledhetetlenné. Honthy Hanna nem egyszerűen elénekelte a szerepeit, hanem megélte és újraformálta azokat, ezzel pedig a közönség lelkét is elérte.

Mitől volt különleges Honthy Hanna?

Honthy Hanna színpadi jelenléte szinte mágikus volt. Rendkívül intelligens és érzékeny művész volt, aki minden előadásban újat tudott mutatni. A hangja nem csupán technikai bravúrokra volt képes, hanem az érzelmek széles skáláját is közvetítette, a boldogságot, a vágyakozást, a humort, de akár a fájdalmat is.

A primadonna szerep megkövetelte a komplex személyiséget: egyszerre kellett énekelni, játszani, táncolni és megjelenni. Honthy mindezeket tökéletes harmóniában tudta egyesíteni. Nem véletlen, hogy rajongótábora generációkon átívelő volt, idősek és fiatalok egyaránt csodálták.

Honthy Hanna hatása

A háborús évek, a gazdasági válság és a politikai feszültségek idején, az operett reményt, humort és emberi kapcsolatokat nyújtott a közönségnek. Ebben a szerepében Honthy Hanna nélkülözhetetlen volt.

A fellépései mindig eseménynek számítottak. Nem csupán egy színésznőt láttak a nézők a színpadon, hanem igazi sztárt, akinek jelenléte ünnep volt. Különösen fontos volt, hogy mindig hű maradt a magyar kultúrához. Az operettjeiben a magyar karakterek, tájak, szokások és érzelmek tükröződtek vissza, ezzel is erősítve a nemzeti identitást.

A háború utáni időszak és az átalakuló színházi világ

A második világháborút követően, a politikai és kulturális viszonyok megváltoztak Magyarországon és ezzel együtt az operett helyzete is átalakult. A kommunista kultúrpolitika eleinte gyanakvással figyelte az „úri mulatságnak” tartott műfajt, de a közönség szeretete és a művészek elkötelezettsége lehetetlenné tette, hogy a műfaj teljesen háttérbe szoruljon.

Honthy ekkor már tapasztalt, nagy művésznőként működött és igyekezett a megváltozott körülmények között is megőrizni az operett méltóságát. Bár a repertoár és a közönség is változott, ő továbbra is kiváló előadásokat nyújtott, újabb generációkat nevelve a műfaj szeretetére.

Honthy Hanna öröksége és emlékezete

1978-ban hunyt el, de munkássága örökké fennmaradt a magyar színháztörténetben. Művészi örökségét nemcsak archív felvételek és kritikák őrzik, hanem azok a színésznők is, akik példaképként tekintenek rá.

A Budapesti Operettszínház falai között a mai napig él Honthy szellemisége: a műfaj iránti alázat, a közönség tisztelete és a művészi maximalizmus. A primadonna szerepe ma is létezik, de Honthy Hanna színvonala mérceként áll a mai művészek előtt.

A magyar operett története elképzelhetetlen lenne Blaha Lujza és Honthy Hanna nélkül.

Kapcsolódó hírek

Magyar operett Budapest