Változhatnak a budapesti sebességhatárok
Az utóbbi évek egyik legmeghatározóbb közlekedési témája Budapesten a sebességhatárok átfogó csökkentése. A 2020 tavaszán felmerült javaslat, miszerint a város számos szakaszán csökkentenék a megengedett sebességet, mára már konkrét intézkedések formájában is testet öltött.
Az elképzelések célja nem csupán a forgalom dinamikájának javítása, hanem a közlekedésbiztonság növelése is, amelyben az új technológiák, például a mesterséges intelligencia, fontos szerepet játszanak.
Miért van szükség a sebességhatárok átfogó átalakítására?
Budapesten évente több száz baleset történik, és a halálos áldozatok száma sem elhanyagolható: 2011 és 2021 között 471 ember vesztette életét közlekedési balesetben a városban.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) által kidolgozott Közlekedésbiztonsági Stratégia egyik legfontosabb célja a halálos balesetek számának felére csökkentése 2030-ra, hosszú távon pedig a balesetmentes közlekedés elérése.
A sebességhatárok szigorításával elsősorban a gyalogosok és kerékpárosok biztonságát kívánják növelni. Az alacsonyabb sebesség ugyanis nemcsak a balesetek bekövetkezésének esélyét csökkenti, hanem azok súlyosságát is.
Az elmúlt időszak nemzetközi példái is ezt támasztják alá: Londonban, Edinburgh-ban, Zürichben és Brüsszelben a sebességhatárok csökkentése jelentősen mérsékelte a balesetek számát. A brit fővárosban például a halálos sérülések száma 25 százalékkal, míg Brüsszelben több mint 50 százalékkal csökkent az intézkedések bevezetése után.
Hogyan segíti a mesterséges intelligencia a döntéshozatalt?
A BKK nemcsak a rendőrségi baleseti adatokat használja fel a sebességhatárok átalakításához, hanem a modern technológia nyújtotta lehetőségeket is kihasználja. A Waze közösségi navigációs applikáció felhasználói által jelzett incidensek, a kisebb koccanások, forgalmi fennakadások mind olyan információforrások, amelyek segítenek a forgalom átfogó elemzésében. Ezeket az adatokat egy erre a célra fejlesztett mesterségesintelligencia-modell dolgozza fel, amely képes előre jelezni a balesetek valószínűségét bizonyos útszakaszokon.
Tóth Patrik, a BKK Adatelemzés és Modellezés vezetője szerint az AI rendkívül pontos előrejelzéseket tud adni, akár 90 százalékos pontossággal képes megjósolni a balesetek előfordulási helyeit.
Ez a technológia segíti a döntéshozókat abban, hogy mely szakaszokon érdemes csökkenteni a sebességhatárokat, illetve hol van szükség egyéb forgalombiztonsági intézkedésekre.
Konkrét példák Budapestről
A BKK szakemberei több útszakaszt is vizsgálnak a városban. Az I. kerületi Attila út például kiemelt figyelmet kapott. A Mikó utca és az Alagút utca közötti szakaszon végzett elemzések kimutatták, hogy a sebességhatár 50-ről 40 km/órára történő csökkentése jelentős mértékben mérsékelné a balesetek számát.
Az eddigi tapasztalatok alapján hasonló intézkedéseket vezettek be a Mikó utca és a Vérmező közti szakaszon is, ahol már meglévő sebességkorlátozásokkal sikerült javítani a közlekedésbiztonságot.
Egy másik kísérleti terület a Szentmihályi út, ahol a mostani 60 km/órás sebességhatárt 50-re csökkentik egy kilométeres szakaszon. Az előzetes elemzések alapján ez az intézkedés jelentősen javíthatja az itt közlekedők biztonságát.
Sebességcsökkentés a forgalombiztonság érdekében
Fontos megérteni, hogy a sebességhatárok csökkentése önmagában nem elegendő a közlekedésbiztonság javításához. Az utak kialakítása, a forgalmi sávok felfestése, a beláthatóság, valamint az autókba épített biztonsági berendezések mind kulcsfontosságú tényezők.
Ugyanakkor az is alapvető, hogy a közlekedők – legyenek autósok, gyalogosok vagy kerékpárosok – betartsák a közlekedési szabályokat.
A BKK elemzései alapján nem mindenhol lesz szükség a sebesség csökkentésére, de a város több pontján, különösen a belső kerületekben, várhatóan bevezetnek majd 30 km/órás zónákat is, hogy megvédjék a legveszélyeztetettebb közlekedőket.