Sebességhatárok egységesítése Budapesten: újabb útszakaszokon csökkent a megengedett sebesség

Sebességcsökkentés Budapesten

Budapesten folytatódik a közlekedésbiztonsági stratégia megvalósítása, melynek részeként több forgalmas útszakaszon csökkentették a megengedett legnagyobb sebességet. A legújabb intézkedések a XI. kerület három jelentős útvonalát érintik, ahol a sebességhatárok módosításával a közlekedés biztonságának növelését és a balesetek számának csökkentését kívánják elérni.

Érintett útszakaszok és új sebességhatárok

  1. Pázmány Péter sétány: A Petőfi híd és a Rákóczi híd között húzódó, rekreációs célból is gyakran használt sétányon az eddigi 60 km/h-s sebességhatárt 50 km/h-ra csökkentették. A korábbi magasabb sebességhatár miatt gyakoriak voltak a gyorshajtások, amelyek veszélyeztették a gyalogosokat, kerékpárosokat, valamint az egyetemek és irodaházak látogatóit. Az új sebességhatár bevezetésével nemcsak a biztonság növekszik, hanem a zaj- és porszennyezés is csökken.
  2. Balatoni út (Repülőtéri út és Bódog utca között): Ezen a szakaszon az eddigi 60 km/h-s sebességhatárt szintén 50 km/h-ra mérsékelték. A módosítás célja a közlekedésbiztonság javítása és a balesetek kockázatának csökkentése.
  3. Hunyadi János út (Kitérő út és Mezőkövesd út között): A korábbi 70 km/h-s sebességhatárt ezen a szakaszon 60 km/h-ra csökkentették. Az intézkedés célja a forgalom lassítása és a közlekedésbiztonság növelése.

A sebességcsökkentés indokai

A sebességhatárok csökkentése szorosan illeszkedik a Fővárosi Közgyűlés által elfogadott Közlekedésbiztonsági Stratégiához, melynek célja a súlyos és halálos sérülések számának csökkentése a budapesti közutakon. A stratégia részeként a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a Budapest Közút szakemberei folyamatosan vizsgálják az útszakaszok hálózati és közterületi szerepét, és ennek megfelelően határozzák meg az optimális sebességhatárokat.

A Pázmány Péter sétány esetében az eddigi 60 km/h-s sebességhatár gyakran túllépésre ösztönözte a járművezetőket, ami veszélyeztette a gyalogosok és kerékpárosok biztonságát. Az új, 50 km/h-s sebességhatár bevezetésével nemcsak a közlekedők biztonsága növekszik, hanem a környezetterhelés is csökken, hiszen alacsonyabb sebességnél kevesebb zaj és porszennyezés keletkezik.

Korábbi sebességcsökkentési intézkedések

Nem ez az első alkalom, hogy Budapesten sebességcsökkentési intézkedéseket vezetnek be a közlekedésbiztonság javítása érdekében. 2025 januárjában a Budai alsó rakparton egységesen 50 km/h-ra csökkentették a megengedett legnagyobb sebességet a Tímár utca és a Rákóczi híd közötti, csaknem 8 kilométer hosszú szakaszon. A korábbi 70 km/h-s és 50 km/h-s szakaszok váltakozása helyett az egységes sebességhatár bevezetése hozzájárult a közlekedés biztonságának növeléséhez és a balesetek számának csökkentéséhez.

Ezen kívül 2024 októberében az Attila úton, az Andrássy úton, a Bécsi úton és a Váci úton is csökkentették a megengedett legnagyobb sebességet. Például az Oktogontól a Deák tér felé vezető szakaszon a sebességhatárt 40 km/h-ra mérsékelték. Ezek az intézkedések is a közlekedésbiztonság javítását és a balesetek számának csökkentését szolgálták.

A közlekedők figyelmeztetése

A BKK felhívja az autósok figyelmét, hogy ne megszokásból vezessenek a módosított sebességhatárú útszakaszokon, és fokozottan figyeljék az új közlekedési táblákat. A sebességhatárok betartása nemcsak a saját, hanem a többi közlekedő biztonsága érdekében is elengedhetetlen. A szabályok megszegése súlyos következményekkel járhat, hiszen a gyorshajtás az egyik leggyakoribb oka a súlyos és halálos közúti baleseteknek.

A BKK térképen figyelmezteti az autósokat a változásra
A BKK térképen figyelmezteti az autósokat a változásra

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a Budapest Közút szakemberei február 28-án megkezdték az új sebességhatárt jelző közlekedési táblák kihelyezését. Az érintett útszakaszokon a közlekedési rendőrök és a közterület-felügyelet is fokozott ellenőrzéseket végezhet, hogy a járművezetők betartsák az új előírásokat.

Mit jelent mindez a budapesti közlekedők számára?

A sebességkorlátozások módosítása egyértelműen a közlekedésbiztonság javítását célozza, ugyanakkor az autósok számára is kihívást jelenthet az új szabályokhoz való alkalmazkodás. Éppen ezért a BKK és a Budapest Közút arra kéri a közlekedőket, hogy figyelmesen vezessenek, és ne kizárólag megszokásból közlekedjenek az érintett útszakaszokon.

Az alacsonyabb sebességhatár nemcsak a balesetek kockázatát csökkenti, hanem hozzájárul a városi környezet élhetőbbé tételéhez is. Az alacsonyabb sebességgel haladó járművek kevesebb zajt és légszennyezést okoznak, ami különösen fontos a sűrűn lakott és rekreációs területekkel határos városi szakaszokon.

Kapcsolódó hírek

Sebességcsökkentés Budapesten