Karácsonyi ajándék a betonon: Leszállt a „Big Twin” Ferihegyen

Hungary Airlines Budapest

Aligha kaphatott volna szebb születésnapi ajándékot a magyar légiipar, mint amit idén karácsonykor a Hungary Airlines szállított a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér betonjára. Napra pontosan egy évvel a hatósági engedélyek megszerzése után, december 25-én kora reggel landolt Budapesten az a repülőgép-különlegesség, amely nemcsak a légitársaság flottájának ékköve, hanem Európában is egyedülállónak számít. A „Big Twin” becenévre hallgató, utasszállítóból átalakított Boeing 777-300ERSF érkezése nem csupán egy újabb gép hadrendbe állítását jelenti, hanem egy stratégiai szintlépést is, amely alapjaiban rajzolhatja át a régiós légi áruszállítás erőviszonyait.

Egy év alatt a csúcsra: A Hungary Airlines villámkarrierje

A légiközlekedés világában ritka az olyan dinamikus növekedés, mint amit a Hungary Airlines produkált az elmúlt tizenkét hónapban. A vállalat, amely pontosan egy éve szerezte meg a működéshez elengedhetetlen légijármű üzembentartási engedélyt (AOC), máris olyan teljesítményt tett le az asztalra, amely még a sokat látott iparági szakértőket is elismerésre készteti. A számok önmagukért beszélnek: a flotta gépei több mint 4600 órát töltöttek a levegőben, miközben mintegy 13 ezer tonna árut mozgattak meg a kontinensek között. Ez a volumen nem csupán statisztikai adat, hanem a globális ellátási láncban betöltött egyre fajsúlyosabb szerep bizonyítéka.

A siker azonban nem csak a repült órákban és a tonnákban mérhető. A háttérben zajló szakmai munka minőségét jelzi, hogy a vállalat sikeresen teljesített három szigorú magyar hatósági auditot, sőt, egy rendkívül átfogó EASA-ellenőrzésen is helytállt. Ez a megfelelési ráta a nemzetközi piacon is komoly bizalmi tőkét kovácsol, ami elengedhetetlen a további terjeszkedéshez. A Hungary Airlines vezetése nem titkoltan ambiciózus növekedési tervekkel vágott bele a projektbe, és az első év eredményei azt mutatják, hogy a stratégia nemcsak papíron, hanem a valóságban, a felhők felett is működőképes.

Keleti nyitás a gyakorlatban: A kínai légihíd kiépítése

A légitársaság hálózatfejlesztési stratégiájának egyik legfontosabb pillére a Távol-Kelettel való összeköttetés megerősítése volt. A kezdeti időszakban a Budapest és Hongkong közötti útvonalon heti három járatpárral indultak, ám a piaci igények gyorsan felülírták az eredeti terveket. Áprilisra a frekvencia már heti négyre emelkedett, ami egyértelműen jelezte: a magyar és a közép-európai piac éhezik a megbízható légi kapacitásra Kína irányába.

A növekedés következő nagy ugrása augusztusban következett be, amikor a társaság megszerezte a Kína kontinentális részére történő üzemeléshez szükséges engedélyeket az ottani polgári légiközlekedési hatóságtól. Ez a bürokratikusnak tűnő lépés valójában hatalmas kapukat nyitott meg: szeptembertől már az Airbus A330F típussal, heti öt alkalommal közlekedő járat indult Csengcsou (Zhengzhou) és Budapest között. A cég közlése szerint ez az útvonal rekordszintű forgalmi adatokat produkál, ami nem meglepő, tekintve Csengcsou ipari és logisztikai központ jellegét.

A „Big Twin” forradalma: Technológiai ugrás a szállítmányozásban

A karácsonyi érkezés valódi szenzációját azonban a technológia adja. A Boeing 777-300ERSF, vagy ahogy a szakma hívja, a „Big Twin”, nem egy átlagos teherszállító. A 9H-JJB lajstromjelű gép a FlyMeta és az Air Atlanta együttműködésében érkezett, és a konverziós program (P2F – Passenger to Freighter) csúcsát képviseli. A típusfejlesztés története 2019-re nyúlik vissza, amikor az Israel Aerospace Industries (IAI) és a GECAS lízingcég közösen álmodta meg a projektet, hogy választ adjanak a piac égető igényére: a kiöregedő Boeing 747-esek hatékony leváltására.

A „Big Twin” elnevezés nem véletlen, és a gép képességei indokolják a tekintélyt parancsoló nevet:

  • Hatalmas kapacitás: A fő fedélzeten 47 standard méretű palettapozíció található. Ez tízzel több, mint a gyári 777F kapacitása, és még a legendás 747-400F Jumbo Jetet is lekörözi nyolc pozícióval.
  • Üzemanyag-hatékonyság: A GE90-es hajtóművekkel szerelt óriás egy tonna árura vetítve akár 21 százalékkal kevesebb kerozint éget el, mint a négyhajtóműves elődei, ami a mai energiaárak mellett hatalmas versenyelőny.
  • Sokoldalúság: A hőmérséklet-szabályozott fedélzet lehetővé teszi gyógyszerek, romlandó áruk vagy akár élő állatok biztonságos szállítását is.

Ez a technológiai csomag teszi lehetővé, hogy a típus a korábban 747-esekkel kiszolgált útvonalak 95 százalékát képes legyen átvenni, méghozzá gazdaságosabb üzemeltetés mellett.

Jövőkép a kifutópályán

A 777-300ERSF érkezése nem a végállomás, hanem egy új fejezet kezdete. A gép december végén még egy gyors hongkongi fordulót teljesít, hogy aztán január elején teljes gőzzel – vagyis inkább teljes hajtóműtolóerővel – belevesse magát a munkába a Hangcsou és Budapest közötti rendszeres járatokon. A Hungary Airlines ezzel a lépéssel nemcsak a saját pozícióját erősíti meg, hanem Budapest szerepét is, mint Kelet-Közép-Európa egyik megkerülhetetlen logisztikai elosztóközpontját.

A repülőgépiparban az innováció gyakran lassan őröl, a fejlesztési programok éveket csúszhatnak – ahogy azt a „Big Twin” projektje is megszenvedte az elmúlt években –, de amikor a végeredmény megjelenik a horizonton, az minden várakozást felülmúl. A Hungary Airlines és az ő új óriása most bebizonyította, hogy a magyar légi áruszállítás nemcsak követi a nemzetközi trendeket, hanem az élvonalban repül velük.

Hungary Airlines Budapest