Hollywood az Iparművészeti Múzeumban

Hollywood az Iparművészeti Múzeumban

A vörös szőnyeg és a múzeum találkozása

A 82. Golden Globe-gála – amelyet 2025-ben rendeznek meg – ismét káprázatos lesz. A filmipar legnagyobb sztárjai sorakoznak fel ilyenkor a vörös szőnyegen, exkluzív és lenyűgöző ruhakölteményekben.

Ám senki sem sejthette, hogy a gálán bemutatott öltözékek hamarosan új kontextusba kerülnek: a budapesti Iparművészeti Múzeum (angolul Museum of Applied Arts Budapest) szokásos, ám sosem unalmas módon készített párhuzamokat a sztárok viseletei és a múzeum régi és új tárgyai között.

A múzeum évente visszatérő hagyománya, hogy olyan posztokat tesz közzé a közösségi média platformjain, amelyek viccesen hasonlítják össze a sztárok ruhakölteményeit a múzeum gyűjteményéből származó alkotásokkal. Az eredmény pedig rendszerint elképesztő – és rendkívül szórakoztató. Sharon Stone egy 2015-ös Flóra Vági-hajtűhöz, Cate Blanchett egy 20. század eleji asztali órához, Timothée Chalamet pedig egy 19. századi, kék kárpitozású ágyhoz lett „párosítva”. Elsőre furcsának tűnhet, de a múzeum példái remekül rámutatnak a divat és az iparművészet meglepő kapcsolataira.

A sztárok és műtárgyak meglepő hasonlóságai

  • Sharon Stone és a Flóra Vági-hajtű
    Sharon Stone lenyűgöző, elegáns megjelenését egy 2015-ös, minimalista mégis nőies hajtűhöz hasonlították. Flóra Vági kortárs ékszereiről és kiegészítőiről ismert. A múzeum posztja finoman utalt arra, hogy Stone letisztult, mégis drámai stílusa a modern iparművészeti darabokkal is rokonítható.
  • Cate Blanchett és a 20. század eleji asztali óra
    Cate Blanchett ragyogó estélyi ruhája – tele csipkével és díszítéssel – meglepő módon egy szecessziós/Art Nouveau stílusú asztali órához lett hasonlítva. Ha figyelmesen megnézzük a korai 1900-as évekből származó órát, észrevehetjük a díszítéseiben azt a finoman hullámzó, légies részletgazdagságot, ami Blanchett ruháját is jellemzi.
  • Timothée Chalamet és a 19. századi ágy
    Talán a legmulatságosabb összehasonlítás Timothée Chalamet-t érte. Az ifjú színész egy merész, sötétkék szettben jelent meg a Golden Globe-on, amely a múzeum szerint feltűnően hasonlít egy 19. századi, kék kárpitozású díszes ágyra. A párhuzam elsőre megmosolyogtató, ám ha szemügyre vesszük a régies, mégis modern eleganciát sugárzó bútordarabot, láthatjuk, hogy valóban hasonló hangulatot árasztanak.

Emma Stone és a Péter Ghyczy-féle 1968-as tojásszék

Emma Stone teljesen hétköznapinak tűnő, mégis kifinomult ruhájáról a múzeum munkatársainak egy híres dizájnszék jutott eszébe. Péter Ghyczy 1968-ban tervezte meg az ikonikus „tojáshéj” (vagy röviden „tojásszék”) néven ismert ülőalkalmatosságot, amely a modern dizájn egyik korai képviselője. Szerves formáival, ívelt alakjával a tervező a kényelem és az esztétika találkozását mutatta be – talán éppúgy, ahogy Emma Stone ruhája is egyszerre volt elegáns és kényelmes.

Zendaya és a 70-es évekbeli állólámpa

Zendaya merész választása valahogy az 1970-es évek báját és színvilágát idézte meg. A korabeli állólámpák – különösen a formabontó, olykor élénk színű burával és fémes szerkezettel bíró modellek – egyfajta retró futurizmust sugároznak.

A múzeumi posztban is erre utaltak: a ruhája a ’70-es évek finoman pszichedelikus, mégis elegáns bútortrendjére emlékeztet. Zendaya maga is szívesen inspirálódik a régi korok divatjából, így nem meglepő, hogy a múzeum ennyire találó összehasonlítást tett.

Andrew Garfield és a 18. századi velencei imakönyv

Szintén nagyszerű – és persze kissé mókás – párhuzamot sikerült felállítani Andrew Garfield esetében. A színész dapper, kifogástalanul szabott öltönye és visszafogott, ugyanakkor részletgazdag megjelenése a múzeum szakemberei szerint egy 18. századi velencei imakönyvre hajaz. A díszes, aranyozott borítójú könyv és Garfield elegáns outfittje közötti kapcsolat a tradíció, az esztétika és a történelmi utalások szempontjából is érdekes. Míg az imakönyv a vallásos áhítat és a díszítés találkozása, Garfield öltönye az elegancia és a modern férfidivat kifinomultságát képviseli.

A múzeum szokatlan módszere

Az Iparművészeti Múzeum Instagram-posztja – amelyről az egész világ beszél – magát a „módszert” is ismertette, amivel elkészítették ezeket a humoros összehasonlításokat. Röviden: „Nem tudtuk nem észrevenni a Golden Globe ruhakölteményeit, de a szavak helyett most hagytuk, hogy a tárgyaink beszéljenek.” Természetesen a tárgyak valójában nem tudnak beszélni, de ha beszélhetnének, minden bizonnyal ők is szeretnének felvonulni a vörös szőnyegen – vagy legalábbis a közösségi média reflektorfényében.

A díjazottak és a nagy nyertes

Miközben Demi Moore elnyerte a legjobb színésznőnek járó díjat „The Substance” című filmben nyújtott alakításáért, és az „Emilia Pérez” több kategóriában is diadalmaskodott (összesen négy díjat zsebelt be), a show másik igazi győztese a közönség szerint maga az Iparművészeti Múzeum lett.

A muzeológusok fergeteges kreativitása rávilágított arra, hogy milyen szoros kapcsolatban állhat a mai divat a múlt iparművészetével. Vajon a régi korok műtárgyai inspirálják a modern tervezőket, vagy fordítva? A ki-ki döntse el maga, ám az biztos, hogy ezek a váratlan párosítások sokakat elgondolkodtattak.

A DRESS CODE: ART DECO kiállítás – a múzeum legújabb attrakciója

Nem véletlen, hogy a múzeum ennyire ért a divathoz és az iparművészethez. Az intézmény legújabb időszaki kiállítása, a „DRESS CODE: ART DECO” pontosan ezt a történelmi korszakot és stílust mutatja be a látogatóknak. Az 1920-as és 1930-as években virágkorát élő Art Deco mozgalom a modern, geometrikus formáiról és a luxust sugalló, elegáns motívumairól híres. A kiállításon található ruhák, ékszerek, bútordarabok és plakátok együtt mesélnek a korszakról, amelyben a felszabadult újítás és a kifinomult díszítés tökéletes harmóniában állt egymással.

Ha megtekintjük a kiállítást, még jobban megérthetjük, miért képes a múzeum ilyen váratlan, de találó párhuzamokat húzni a legújabb vörös szőnyeges szettek és a múlt iparművészeti emlékei között. A divat ugyanis ciklikus; időről időre visszanyúl korábbi stílusokhoz, motívumokhoz, hogy új értelmezésben születssen újjá.

További érdekességek a budapesti Iparművészeti Múzeumról

  • Építészeti különlegesség: Az Iparművészeti Múzeum épülete a magyar szecesszió egyik kiemelkedő példája, Lechner Ödön tervei alapján épült 1896-ban. A ragyogó Zsolnay-csempékkel borított tető és a keleti ihletésű díszítések egészen egyedülállóvá teszik.
  • Gyűjtemények: A múzeum gazdag gyűjteményében megtalálhatók különböző korokból származó textíliák, bútorok, üveg- és kerámiatárgyak, ékszerek és divattörténeti érdekességek is.
  • Restaurálás és korszerűsítés: Az épület többször is felújítás alatt állt, legutóbb a 2010-es évek végén és a 2020-as évek elején. Ezek során a múzeumot igyekeztek a 21. század elvárásaihoz igazítani, miközben megőrizték műemléki értékeit.
  • Edukáció és programok: Az Iparművészeti Múzeum számos oktatási és közönségprogramot szervez, amelyek nem csupán a szakmabelieket, de a fiatalokat és családokat is bevonzzák. Rendszeresen tartanak workshopokat, gyerekfoglalkozásokat és tematikus kiállításokat.

Kitekintés: A divat jövője és a múlt öröksége

Az effajta kezdeményezések – mint a Golden Globe-gála ruhakölteményeinek összehasonlítása múzeumi tárgyakkal – kitűnően rávilágítanak arra, hogy a múlt és a jelen milyen szorosan összefonódik. A divattervezők a 21. században is bátran nyúlnak vissza régi stílusokhoz, formákhoz és díszítésekhez, új kontextusban értelmezve azokat. A múzeum pedig, mint kulturális intézmény, segít abban, hogy szélesebb körben is megértsük: a divat, a design és az iparművészet nem külön világok, hanem egyetlen, gazdag kulturális folyamat egymásra ható területei.

A budapesti Iparművészeti Múzeum humoros posztja nem csupán egy egyszeri vicc, hanem kulturális híd is: rámutat, hogy a történelem minden rétege ma is él, és inspirálja a kortárs alkotókat. Legyen szó akár Emma Stone ruhájáról vagy egy 1968-as Ghyczy-tojásszékről, a közös nevező az alkotói gondolkodás, a szépség iránti vágy és a folyamatos megújulás.

A 2025-ös Golden Globe-gála fényét és csillogását idén nem csak a díjazott filmek és sztárok emelték, hanem a budapesti Iparművészeti Múzeum szellemes párhuzamai is. A múzeum által közzétett összehasonlítások megmutatták, hogy a múlt remekművei és a jelen divatikonjai miként találkozhatnak egy kreatív, néha humoros, de mindig gondolatébresztő formában.

Ha legközelebb vörös szőnyeges budapesti programot nézel, tartsd észben, hogy a legmerészebb ruhaválasztásokról is könnyen kiderülhet, hogy valahol a múzeum polcain, üvegvitrinjeiben lapul egy tárgy, ami felveszi vele a versenyt.

A divat így lesz igazán időtlen: egyszerre modern és történelmi, játékos és komoly, kreatív és örökséget ápoló. A 2025-ös Golden Globe pedig emlékezetes marad nemcsak a díjak miatt, hanem azért is, mert a budapesti Iparművészeti Múzeum ismét megmutatta, hogyan lehet a tradíciót és a kortárs kultúrát közös platformra hozni – ráadásul szórakoztató formában.

Hollywood az Iparművészeti Múzeumban