Budapest történetek

ARC 2024 – Művészet vagy propaganda?

24. ARC óriásplakát kiállítás Budapest, Bikás park

Az ARC kiállítás 2024 hagyományosan a közéleti, társadalmi és kulturális kérdésekkel foglalkozik, a plakátművészet eszközeivel mutatva rá a mindennapok és a politika ellentmondásaira. A kiállítás azonban egy nem várt botránynak adott otthont.

Az egyik alkotás felháborodást váltott ki a Mi Hazánk Mozgalom képviselőjéből, Dúró Dórából, aki az anyaságról szóló plakátot „családellenes propagandának” nevezte, és pártaktivistáival együtt fizikailag is átragasztotta az alkotást. Ez az incidens felerősítette a művészet és a közéleti viták közötti kapcsolat kérdését.

Az ARC kiállítás 2024 története és jelentősége

Az ARC kiállítás az elmúlt években egy olyan platformmá vált, amely teret ad a kreatív alkotóknak, hogy reflektáljanak a társadalmi, kulturális és politikai kérdésekre. A plakátok sokszor szatirikus, provokatív vagy éppen megrázó módon jelenítik meg a közéletben zajló eseményeket, kényszerítve a közönséget az elgondolkodásra.

A 2024-es kiállítás is ebben a szellemben nyílt meg, különböző tematikákban megfogalmazva üzeneteket a mindennapi élet ellentmondásairól és a társadalom aktuális kérdéseiről.

ARC 2024 Gézamalac: Magyar pétermesék

ARC 2024 Gézamalac: Magyar pétermesék

A 24. ARC plakátkiállítás díjazottjai mesélnek az alkotás folyamatáról, inspirációikról, jövőbeli terveikről. A HVG által támogatott tárlat szeptember 13. és október 13. között lesz látható az újbudai Bikás parkban.

A botrány kirobbanása

Az ARC 2024 kiállítás egyik plakátja az anyaság árnyoldalait mutatta be, felhívva a figyelmet a gyermekvállalás mindennapi nehézségeire. Az alkotás azonban nem nyerte el a Mi Hazánk Mozgalom tetszését.

Dúró Dóra, a párt országgyűlési képviselője élesen kritizálta a plakátot, melyet szerinte „családellenes propagandaként” lehet értelmezni. A képviselő a Facebook-oldalán számolt be a történtekről, amelyben kifejtette, hogy az általa kifogásolt plakát az anyaságot „lebutulással” és „piszkos ruhával” azonosítja, ezzel sértve az édesanyákat és negatív képet sugallva a gyermekvállalásról.

A Mi Hazánk Mozgalom aktivistái ennek hatására nem tétlenkedtek: átragasztották a plakátot, pozitív szavakkal helyettesítve a kifogásolt kifejezéseket, például a „gondoskodás”, „szeretet” és „áldás” szavakkal.

A legjobb alkotásnak járó díjat Rivasz Gergő „Haszonélvezeti jog” című alkotása kapta.
A legjobb alkotásnak járó díjat Rivasz Gergő „Haszonélvezeti jog” című alkotása kapta. Forrás: Media1

A plakát üzenete: művészet vagy propaganda?

Az ARC kiállítás 2024 sokak szemében a szólásszabadság és a művészi kifejezés szimbóluma, melynek célja a társadalmi kérdésekre való figyelemfelhívás. Az anyaság árnyoldalait bemutató plakát a gyermekvállalás idealizált képének ellentmondásait kívánta bemutatni, arra ösztönözve a közönséget, hogy gondolkodjanak el az anyaság komplexitásán és kihívásain.

A Mi Hazánk Mozgalom politikusa azonban ezt a megközelítést úgy értelmezte, mint a gyermekvállalás elleni kampányt, és deviáns propagandaként állította be az alkotást.

A kérdés tehát felmerül: vajon hol húzódnak a művészi kifejezés határai, és milyen szerepet kell vállalnia a művészetnek a társadalmi vitákban?

A plakát megítélése attól függ, hogy a néző miként értelmezi az alkotás üzenetét: egyesek számára a művészet szabad véleménynyilvánítás és reflexió a társadalmi problémákra, míg mások számára ez bizonyos értékek támadásának vagy negatív sztereotípiák erősítésének tűnhet.

Második helyezést ért el Varga László „Új arisztokrata családok” című képe.
Második helyezést ért el Varga László „Új arisztokrata családok” című képe. Forrás: Media1

Politikai reakciók és követelések

A botrány politikai reakciókat is kiváltott. Az MH politikusa a kiállítás kapcsán közösségi médiafelületein kérte Karácsony Gergely főpolgármestert és Újbuda polgármesterét, hogy határolódjanak el a plakát tartalmától, és kérjenek bocsánatot minden édesanyától. A politikus a plakátot „az anyaságot sértő alkotásnak” nevezte, és egyúttal felszólította a szervezőket, hogy ne adjanak teret az ilyen jellegű propagandának.

A politikai reakciók azonban megosztották a közvéleményt.

Míg egyesek egyetértenek Dúróval és úgy vélik, hogy a plakát sértő az anyákra nézve, mások a művészi szabadság korlátozásaként tekintenek az aktivisták átragasztási akciójára. A vita rávilágít a művészet és a társadalmi diskurzus közötti kapcsolat érzékenységére, valamint arra, hogy a művészeti kifejezés mennyire tud vagy kell politikailag semlegesnek lennie.

A kiállítás szervezőinek álláspontja

Az ARC kiállítás szervezői szerint az esemény célja a társadalmi párbeszéd előmozdítása, és nem propaganda terjesztése.

A kiállítás éppen azzal kíván hozzájárulni a közbeszédhez, hogy megmutatja a különböző nézőpontokat és véleményeket a társadalmi kérdésekkel kapcsolatban. A szervezők hangsúlyozzák, hogy a művészetnek joga van provokatívnak lenni, hiszen csak így tudja megmutatni a társadalomban meglévő ellentmondásokra és vitákra.

A harmadik helyet Safranek Zita „Családi örökség” című munkája szerezte meg.
A harmadik helyet Safranek Zita „Családi örökség” című munkája szerezte meg. Forrás: Media1

A botrány hatásai a kiállításra és a közbeszédre

Láthatjuk, hogy a botrány nem csupán a kiállításra, hanem a közvéleményre is nagy hatással van A kiállítás plakátjának átragasztása rávilágított arra, hogy a művészeti alkotások mennyire képesek megosztani a társadalmat és felkelteni a vitákat.

Az ilyen események kapcsán gyakran felmerül a kérdés: hol a határ a művészeti szabadság és a közösségi érzékenység között? A közösségi média reakciói megmutatták, hogy az emberek véleménye erősen megoszlik ebben a kérdésben, és a művészet szerepe a közbeszédben továbbra is vitatott marad.

Az ARC 2024 kiállítás körül kialakult botrány csak megerősíti a művészet és a politika közötti bonyolult kapcsolatot, és felvet még egy kérdést: vajon hol húzódnak a művészi kifejezés határai, és milyen szerepet kell – vagy lehet – a művészetnek vállalnia a társadalmi vitákban? A válasz nem egyszerű, hiszen a művészet értelmezése nagymértékben függ a befogadó nézőpontjától és az adott társadalmi kontextustól.

Forrás: index.hu, 24.hu, blikk.hu, hvg.hu

Kiemelt kép: A legkedélyborzolóbb alkotás, a Borz díjazottja Gézamalac „Magyar Pétermesék” című műve. Forrás: Media1

Kapcsolódó programok

24. ARC óriásplakát kiállítás Budapest, Bikás park

Budapest Friss Hírek