Így vált Ákos Budapest kulturális szövetének megkerülhetetlen részévé

Kovács Ákos

December 13-án este ismét megtelik a Papp László Budapest Sportaréna, hogy tanúja legyen egy olyan rituálénak, amely az elmúlt évtizedekben a fővárosi adventi időszak szerves részévé vált. Kovács Ákos neve mára fogalom a magyar könnyűzenében: egy olyan életmű jelölője, amely a nyolcvanas évek szintetizátor-forradalmától a stadionrockon át a szimfonikus kísérletekig ível. De vajon mi a titka annak az előadónak, aki több mint harminc éve képes újra és újra megtölteni az ország legnagyobb csarnokait? Hogyan fonódott össze karrierje Budapest történelmével, a kultikus E-Klubtól a BS tragédiáján át a mai modern Arénáig? Ez az írás nem csupán egy koncertajánló, hanem egy mélyfúrás a „betondzsungel poétájának” világába, aki generációk számára fogalmazta meg a városi lét magányát és a közösség erejét.

Az év utolsó nagy dobása: Mit tartogat a 2025-ös Aréna-koncert?

A naptárban piros betűs ünnepként szerepel december 13., szombat este. A menedzsment korábbi bejelentése egyértelművé tette a tétet: ez lesz Ákos egyetlen budapesti fellépése a 2025-ös esztendőben. Ez az exkluzivitás alapvetően meghatározza az este dinamikáját. Míg korábban előfordultak duplázások, idén minden energia egyetlen fókuszpontba sűrűsödik. A rajongók számára ez azt jelenti, hogy „most vagy soha”: aki lemarad, az nemcsak egy koncertről, hanem az éves nagy találkozásról marad le.

Az év végi Aréna-koncert Ákosnál sosem „hakni”, hanem az éves turné vagy alkotói periódus koronája. A „záróakkord” jelleg miatt a közönség és a zenekar is felfokozott érzelmi állapotban érkezik. Technikai szempontból is a maximalizmus várható: az Aréna hatalmas légtere lehetőséget ad arra, hogy a vizuális stáb – a fénytervezőktől a vizuálosokig – a legújabb technológiákat vonultassa fel. Bár a pontos setlist hétpecsétes titok, a dramaturgia vélhetően idén is a kontrasztokra épül majd: a dörrenő gitárriffek és a szintetizátorok pulzálása mellett helyet kapnak azok az intimebb pillanatok is, amelyek a több tízezres tömegben is képesek a személyesség illúzióját kelteni.

A betondzsungel poétája: Ákos és Budapest különleges viszonya

Kevés olyan előadó van a hazai palettán, akinek szövegeiben és imázsában ennyire erőteljesen jelenne meg Budapest. Ákos nem a vidéki romantika, hanem a nagyvárosi, indusztriális lét énekese. A „város” nála nem csupán díszlet, hanem élő, lélegző entitás, sokszor a magány, az elidegenedés, de a lehetőségek szimbóluma is.

A karrierje gyakorlatilag egy térkép Budapest zenei evolúciójához. A kezdetek a kultikus E-Klubhoz és a Petőfi Csarnokhoz (PeCsa) kötik. A PeCsa szabadtéri színpada volt a Bonanza Banzai „depeche mode-os” fekete seregeinek zarándokhelye, ahol a techno-pop rideg ütemei találkoztak a rendszerváltás utáni fiatalság útkeresésével. Aztán jött a Budapest Sportcsarnok (BS) korszaka, amely a szintlépést jelentette. A sors iróniája és tragédiája, hogy a BS leégése (1999) éppen egybeesett Ákos szólókarrierjének egyik csúcsával, így ő is kénytelen volt új otthont keresni a tömegrendezvényeinek.

Az új Papp László Budapest Sportaréna megépülése óta Ákos gyakorlatilag „bérletes” fellépő. Ez a folytonosság szimbolikus: ahogy a város átalakult, modernizálódott, úgy csiszolódott és vált profibbá Ákos produkciója is, miközben a gyökerek – a városi aszfalt, a neonfények, az éjszakai autózások képei – megmaradtak a dalokban.

A Bonanza-korszaktól az érett rockzenéig: Egy kaméleon életútja

Ákos pályafutásának egyik legizgalmasabb aspektusa a „magyar Depeche Mode” skatulyából való kitörés. A Bonanza Banzai frontembereként a 80-as évek végén, 90-es évek elején egy generáció bálványa volt, Hauber Zsolt és Menczel Gábor társaságában. A szintipop rideg, gépies hangzása és a „szintiboy” imázs azonban egy idő után szűknek bizonyult a szövegcentrikus, irodalmi ambíciókat dédelgető előadónak.

A szólókarrier elindítása – különösen a Karcolatok (1993) albummal – hatalmas kockázat volt. Sokan féltették, hogy a zenekar nélkül elvész a varázs, ám Ákos bebizonyította, hogy képes megújulni. Az akusztikus gitár megjelenése, a rockosabb hangszerelés, majd később a vonósnégyessel kiegészített Andante turné mind-mind egy újabb réteget hántottak le róla, vagy éppen építettek rá.

Ez a stílusbeli bátorság a kulcsa annak, hogy több mint 30 éven át releváns tudott maradni. Nem ragadt bele a „régen minden jobb volt” nosztalgiába; a szintetizátorokat nem dobta el, hanem integrálta a modern rockhangzásba (gondoljunk csak a 2084 album visszatérésére a szintipophoz, vagy a legutóbbi évek gitárcentrikus dalaira). Képes volt arra, amire kevesen: a régi rajongóit megtartva újabb és újabb generációkat szólított meg, akik már nem a Bonanzát, hanem a szóló Ákost ismerték meg először.

Miért tölti meg az Arénát minden évben? A profizmus anatómiája

A siker egyik titka a „maximalizmus” szóban keresendő, amely Ákos munkamódszerének talán legpontosabb leírása. A magyar zeneiparban ő honosította meg azt a fajta nyugati típusú profizmust, ahol a koncert nem ér véget a zenélésnél. A hangosítás, a fénytechnika, a vetítések minősége nála presztízskérdés. A közönség pontosan tudja, hogy a belépőjegy áráért nemcsak dalokat kap, hanem egy komplex audiovizuális élményt, ahol minden másodperc meg van tervezve.

De a technika mit sem érne a „Band” nélkül. Ákos mindig is kiváló zenészekkel vette körül magát. A jelenlegi felállásban is olyan virtuózok biztosítják a zenei alapot, akik félszavakból is értik egymást. A zenei kémia a színpadon tapintható: ez nem egy énekes és kísérőzenekara, hanem egy összeszokott, olajozott gépezet, amely képes a stúdióminőséget élőben is reprodukálni, sőt, energiában felülmúlni azt.

A közönségbázis pedig hűséges. Ez a hűség nem vak rajongást jelent, hanem egyfajta szövetséget. Generációk nőttek fel a dalokon; a mai negyvenesek-ötvenesek, akik tinédzserként tomboltak a PeCsában, ma már sokszor a gyermekeikkel érkeznek az Arénába. Ez a családi folytonosság adja a koncertek különleges atmoszféráját.

A színpadon túl: A szavak ereje és a kulturális hatás

Hiba lenne Ákost kizárólag popzenei előadóként kezelni. Ő az egyik utolsó „szövegcentrikus” sztár, aki számára a dalszöveg nem töltelék, hanem vers. Irodalmi vénája nemcsak a dalaiban, hanem önálló köteteiben és hangoskönyveiben is megmutatkozik. Verseskötetei, novellái, vagy éppen a Krúdy Gyula írásaiból összeállított estjei (Sziget a szárazföldön) bizonyítják, hogy a magyar nyelv ápolása és a klasszikus irodalom népszerűsítése misszió számára.

Személye és közéleti megnyilvánulásai olykor megosztóak lehetnek, de ez a megosztottság is csak a jelentőségét bizonyítja. Nem lehet mellette szó nélkül elmenni. Művészi hatása, a magyar popkultúrában betöltött szerepe vitathatatlan. Ő az az igazodási pont, akihez képest sokan meghatározzák magukat – akár rajongóként, akár kritikusként. De amikor felgyulladnak a fények az Arénában, és húszezer ember énekli egyszerre az „Ilyenek voltunk”-at vagy a „Keresem az utam”-at, a viták elcsendesednek, és marad a zene közösségteremtő ereje.

December 13-án tehát nemcsak egy koncertre kerül sor. Budapest és Ákos kapcsolata újabb fejezethez ér, és aki ott lesz, az részese lehet ennek a több évtizedes, folyamatosan íródó történetnek.

Kapcsolódó programok

Kovács Ákos