Ezért maradhat bicikli nélkül egész Budapest karácsonykor

I Bike Budapest 2025

A fővárosban élők és az ide látogatók számára megdöbbentő hír érkezett: a MOL Bubi közbringa-szolgáltatás akár hónapokra is leállhat december végén. A budapestiek kedvenc zöld kerékpárjai eltűnhetnek az utcákról pont az ünnepek idején, és senki nem tudja biztosan, mikor térhetnek vissza. A háttérben közbeszerzési csúszások, feszült viszonyok és politikai döntések húzódnak meg, amelyek miatt több tízezer felhasználó maradhat alternatíva nélkül.

Miért tűnhet el hónapokra a MOL Bubi az utcákról?

A probléma gyökere egyszerűnek tűnik, de a megoldás annál bonyolultabb. A Csepel Kerékpárgyártó Zrt.-vel és a Nextbike informatikai céggel kötött jelenlegi szolgáltatási szerződés december 23-án lejár. Ez azt jelenti, hogy karácsony előtt két nappal hivatalosan véget ér a MOL Bubi jelenlegi rendszerének működtetése. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) már hónapok óta dolgozik az új, Bubi 3.0 névre keresztelt rendszer közbeszerzési eljárásán, de a folyamat jelentős csúszásban van.

Az eredeti tervek szerint már augusztus végén vagy szeptember elején szerződést kötöttek volna az új szolgáltatóval. Walter Katalin, a BKK korábbi vezérigazgatója akkor még optimistán nyilatkozott arról, hogy 2026 első negyedévében elindulhat az új flotta. A valóság azonban más képet mutat: október végén járunk, és még mindig nincs döntés az új szolgáltatóról. Ez már önmagában kéthónapos késést jelent, ami kritikus következményekkel járhat Budapest közlekedésére nézve.

A helyzetet tovább bonyolítja, hogy nem a BKK dönt önállóan az új szolgáltató kiválasztásáról. A végleges döntést a Fővárosi Közgyűlésnek kell meghoznia, ami további heteket vagy akár hónapokat vehet igénybe. Ha a közgyűlés valamiért nem fogadja el a legjobb ajánlatot tevő céget, akkor az egész közbeszerzési eljárást újra kell indítani, ami még hosszabb kiesést eredményezhet.

A MOL Bubi használók már most is érzik a bizonytalanságot. Azok, akiknek az elmúlt hónapokban járt le a féléves bérletük, meglepődve tapasztalhatták, hogy újabb féléves bérletet már nem válthatnak, csak havit. A BKK ezt technikai okokkal magyarázza: az új rendszerbe a hosszú távú bérletek nem vihetők majd át, ezért ezeket a terméktípusokat már kivezették.

Az igazi botrány: miért nem hosszabbítják meg a szerződést?

Itt jön a történet legmegdöbbentőbb része. A logikus megoldás az lenne, ha a BKK egyszerűen meghosszabbítaná a jelenlegi szolgáltatókkal kötött szerződést, amíg az új rendszer el nem indul. Csakhogy információink szerint a BKK és a jelenlegi szolgáltatók viszonya finoman szólva sem felhőtlen. A feszült kapcsolat miatt a szerződés meghosszabbítása minimum kétséges, pedig a Csepel Zrt. közleménye szerint mindent megtennének azért, hogy ne maradjon közbringa nélkül Budapest.

A jelenlegi szolgáltatók helyzete különösen pikáns. Nem árulták el, hogy indultak-e az új tenderen, és ha nem, miért döntöttek így. A kommunikációjuk is árulkodó: azt állítják, nem jogosultak önállóan nyilatkozni a szolgáltatásról, ami arra utal, hogy a viszony valóban problémás lehet. További kérdés, hogy mi lesz a jelenlegi többezres kerékpárflottával, ha új szolgáltató érkezik – erre sem kaptunk választ.

A téli időszak kiesése pedig nem elhanyagolható veszteség lenne. A BKK saját adatai cáfolják azt a tévhitet, hogy télen senki sem kerékpározik. Tavaly novemberben az átlagos napi utazásszám meghaladta a 7 ezret, decemberben is rendszeresen 5-6 ezer feletti volt a napi csúcs. Még a leghidegebb napokon is több mint kétezren bérelték ki naponta a zöld bicikliket. Ez azt jelenti, hogy potenciálisan napi több ezer ember közlekedését nehezítheti meg a szolgáltatás kiesése.

Budapest turisztikai vonzerejét is csorbíthatja a MOL Bubi hiánya. A városba érkező látogatók számára a közbringa-rendszer az egyik legkényelmesebb módja a nevezetességek felfedezésének. A karácsonyi vásárok időszakában, amikor különösen sok turista érkezik a fővárosba, a szolgáltatás hiánya komoly csalódást okozhat.

Ezt ígérik, de vajon megvalósul-e valaha?

A Bubi 3.0 tervei egyébként impozánsak. A jelenlegi flotta legalább kétszeresére bővülne, megjelennének az elektromos rásegítésű kerékpárok, és a lefedett területet is jelentősen növelnék. A külvárosi részek felé való terjeszkedés régóta várt fejlesztés lenne, ami még több budapesti számára tenné elérhetővé a szolgáltatást. Az új rendszerhez modern applikáció és korszerű dokkolóállomások is társulnának.

A Magyar Kerékpárosklub azonban figyelmeztet: önmagában az új kerékpárok és dokkolók még nem jelentenek megoldást. Kürti Gábor, a szervezet elnöke szerint a Bubi 3.0-hoz infrastruktúra-fejlesztési csomag is kellene. A biztonságos kerékpáros hálózat kiépítése nélkül az új területeken megjelenő közbringák használata veszélyes lehet. Jelenleg azonban ilyen átfogó terv nem kapcsolódik a projekthez.

A következő kritikus dátum a november végi fővárosi közgyűlés ülése lehet, ahol talán napirendre kerül a kérdés. Ha ott nem születik döntés, vagy ha a testület elutasítja a javasolt szolgáltatót, akkor Budapest valóban hónapokra MOL Bubi nélkül maradhat. A legrosszabb forgatókönyv szerint akár 2026 közepéig is elhúzódhat az új rendszer beindítása.

A jelenlegi helyzet főbb problémái:

  • Közbeszerzési csúszás: Már most kéthónapos késésben van az eljárás az eredeti ütemtervhez képest
  • Politikai döntéshozatal: A Fővárosi Közgyűlés döntése nélkül nem lehet szerződni az új szolgáltatóval
  • Feszült viszonyok: A BKK és a jelenlegi szolgáltatók közötti rossz kapcsolat miatt kétséges a szerződéshosszabbítás
  • Technikai átállás: Az új rendszer telepítése a szerződéskötéstől számítva is hónapokat vehet igénybe
  • Infrastruktúra hiánya: Az új területekre tervezett bővítéshez nem készül kerékpáros infrastruktúra fejlesztés
  • Felhasználói bizonytalanság: A bérletek átvihetőségének problémája miatt már most korlátozások vannak érvényben

A több tízezer rendszeres felhasználó most csak reménykedhet, hogy a döntéshozók felismerik a helyzet súlyosságát, és mindent megtesznek azért, hogy minimalizálják a szolgáltatáskiesés időtartamát. Budapest közlekedése és turisztikai vonzereje szempontjából is kritikus fontosságú lenne, hogy a MOL Bubi szolgáltatás folyamatos maradjon, vagy legalább a lehető legrövidebb időre szakadjon meg. Az azonban egyre biztosabbnak látszik, hogy 2025 karácsonya biciklik nélkül telik majd a fővárosban.

Kapcsolódó hírek

I Bike Budapest 2025