Haydneum Őszi Fesztivál 2025

Haydneum Őszi Fesztivál 2025

Négy város, négy világ – egy fesztivál

A V. Haydneum Őszi Fesztivál a régizene szerelmeseit négy napon át varázsolja el különleges barokk programjaival. A november 6. és 9. között zajló rendezvénysorozat négy különböző helyszínen, négy tematikusan felépített koncerttel várja azokat, akik szívesen fedeznek fel új rétegeket a francia, német és olasz barokk szerzők örökségében. Az esemény rangját nemcsak a kiváló szólisták és együttesek adják, hanem az a műgonddal szerkesztett műsor is, amely külön-külön és együtt is zenei utazásra invitál – Velencétől Eszterházáig, Bachtól Couperinig.

Indulás Itáliából: Les Accents és Thibault Noally a Festetics-palotában

A fesztivál nyitókoncertje november 6-án a Festetics Palota Tükörtermében kel életre, ahol Thibault Noally és a Les Accents együttes az olasz és német barokk instrumentális repertoárjából kínál ízelítőt. A programban Pietro Andrea Ziani g-moll szonátája, Buxtehude karakteres C-dúr kompozíciója és Heinrich Ignaz Franz von Biber művei csendülnek fel. A koncert nemcsak technikai bravúrokban bővelkedik, hanem különleges hangszereléseivel, hangszínváltásaival az olasz expresszivitás és a német formaérzék izgalmas találkozását is bemutatja. Les Accents megszólalása mindig több, mint interpretáció – valódi újraalkotás, szenvedélyes dialógus a mű és az előadó között.

Telemann, Couperin és a „barokk zsenialitás” másik arca

November 7-én a Károlyi-Csekonics Palota bálterme ad otthont egy még érzékibb, líraibb hangversenynek. Lucie Horsch furulyaművész és Justin Taylor csembalóművész kettőse Telemann és Couperin zenéjén keresztül mutatja be, miként tud a barokk zene finoman árnyalni, elmélyíteni, költőivé válni. A C-dúr szonáta és a Fantáziák mellett Couperin lenyűgöző kamaradarabjai is felcsendülnek, amelyek a francia zene kifinomult világát idézik meg. Horsch és Taylor együttműködése a hangzás és lélegzetvétel teljes harmóniáját hozza – játékukban a korhűség nem cél, hanem kiindulópont, amelyből élő zenei világ sarjad.

Velence, Bécs, Eszterháza – az európai zenei térképen

A harmadik koncert helyszíne a Beethoven terem, a budai Várnegyedben található Karmelita kolostorban. Az „Velence, Bécs, Eszterháza” című esten az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus vezetésével kelnek életre Antonio Caldara, Gregor Joseph Werner és Joseph Haydn egyházi művei. A Kyrie a 8 énekhangra és a „Missa alacrioris animi” mélyen spirituális, ugyanakkor drámai karakterű darabok, melyek megmutatják, hogyan fejlődött az osztrák barokk a 18. század derekán. A művek struktúrájában megjelenik az olasz zene szövegcentrikus megközelítése, a németek precíz, ám szenvedélyes kontrapunktikája, s mindezt Haydn világi zenében edződött zsenialitása koronázza meg. A Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar ebben a közegben a magyar régizene egyik legfontosabb referenciapontját kínálja – hangzásuk egyszerre szikár és átszellemült.

A Nocte Temporis: Bach világa, Reinoud Van Mechelen látomásában

A fesztivál zárónapján, november 9-én a BMC-be érkezik a belgiumi A Nocte Temporis együttes, élén Reinoud Van Mechelen tenorral. A koncert Johann Sebastian Bach egyik leglíraibb kantátáját, az Ich armer Mensch, ich Sündenknecht című művet helyezi középpontba. A h-moll zenekari szvit, benne a híres Badinerie tétellel, izgalmas ellenpontot képez – szinte dramaturgiai keretet ad a koncert ívének. A Nocte Temporis rendkívül érzékeny hangzásvilága, a Van Mechelen vezette előadásmód mély érzelmi átélést és intellektuális finomságot egyesít. A hangverseny a német barokk szakrális és világi arcát is megmutatja – egy kortárs közönséghez szóló, mégis időtlen zenei nyelven.

Karmelita koncertek – barokk együttműködés felsőfokon

A Haydneum idei őszi fesztiválja nem jöhetett volna létre a Karmelita koncertek programsorozata nélkül, amely társszervezőként és inspiráló háttérként is jelen van a rendezvény mögött. A budavári kolostor tere, különösen a Beethoven-terem akusztikája, és az ott uralkodó különleges légkör egyaránt hozzájárul ahhoz, hogy ezek az esték nem csupán koncertélményként, hanem szinte spirituális tapasztalatként is hatnak a hallgatóra. Ez az együttműködés egyszerre hordoz történelmi mélységet és kortárs relevanciát – pont, ahogy a barokk zene is.

Haydneum Őszi Fesztivál 2025