39 éves az első F1 győzelem a Hungaroringen

40 éve rendezték meg az első Forma 1 Magyar Nagydíjat a Hungaroringen

2025-ben majdnem kerek évfordulót ünnepel a magyar motorsport: 39 évvel ezelőtt rendezték meg a Hungaroringen az első Forma–1-es Magyar Nagydíjat, amely nem csupán sporttörténeti, hanem politikai szempontból is mérföldkő volt – hiszen először jutott el a „száguldó cirkusz” a vasfüggöny mögé. A következőkben felidézzük, hogyan jött létre a verseny, és miért vált az 1986-os debütálás a sportág egyik legemlékezetesebb pillanatává.

Út a vasfüggöny mögé – hogyan született meg az ötlet?

Az 1980-as évek elején a Forma–1 globális terjeszkedése már látványos volt, de a keleti blokk országai ekkor még elérhetetlennek tűntek a sorozat számára. A változást Bernie Ecclestone, a FOCA akkori elnöke hozta el, aki stratégiai céllal szerette volna bevezetni az F1-et a szocialista országok világába. Bár több lehetséges helyszín is felmerült – például Kína vagy Jugoszlávia –, a végső döntés Budapest javára született meg. Ebben kulcsszerepe volt Rohonyi Tamásnak, aki közvetítőként hozta össze Ecclestone-t a magyar féllel.

A legenda szerint Kádár János, a Magyar Szocialista Munkáspárt vezetője is kedvezően fogadta a verseny ötletét, ami politikai zöld utat adott a projektnek. Eredetileg városi versenyt álmodtak meg a szervezők: szóba került a Városliget vagy a Népliget, ám a Fővárosi Tanács nem járult hozzá a lezárásokhoz. Így került képbe Mogyoród, ahol a beruházás rekordidő alatt, mindössze kilenc hónap alatt valósult meg.

A Hungaroring: az aszfaltcsík, ami történelemmé vált

A Hungaroring építése 1985. október 1-jén indult, három héttel azután, hogy Londonban aláírták az első öt évre szóló versenyszerződést. A pálya Bernie Ecclestone elképzeléseit tükrözte: technikás, lassú vonalvezetésű nyomvonal, amely emlékeztetett a városi futamokra, de mégis zárt pályán biztosított helyet a Forma–1-nek.

A munkagépek azonnal megjelentek, és 1986 nyarára a Hungaroring készen állt. Az építés gyorsaságát csak a monzai pálya korábbi rekordszintű kivitelezése múlta felül. A környezet azonban még nem volt teljesen kész: a frissen telepített fű nem nőtt ki időre, így a nézők porban és melegben követték végig a történéseket – de ez sem szegte kedvüket.

Történelmi debütálás 1986 augusztusában

1986. augusztus 10-én megrendezték a Magyar Nagydíjat, amely egyúttal a világbajnoki szezon 11. futama is volt. Ez lett az első olyan világbajnoki verseny, amelyet a keleti blokk területén bonyolítottak le – történelmi pillanat volt ez nemcsak a magyarok, de az egész régió számára.

A hétvége folyamán több mint 380 000 néző látogatott ki a helyszínre, a versenynapon pedig mintegy 200 000 ember szorongott a domboldalakon. A csapatok elővigyázatosan, telepakolt teherautókkal érkeztek – sokan még saját ételt is hoztak, nem tudván, mire számítsanak a „szocialista vendéglátásban”. A tapasztalatok azonban pozitívak voltak, a rendezés elnyerte a nemzetközi mezőny tetszését.

A verseny: a két brazil ikon párharca

Az időmérőn Ayrton Senna szerezte meg a pole pozíciót a Lotusban, akit honfitársa, a Williams-Hondával versenyző Nelson Piquet követett a rajtrácson. A második sorból Alain Prost (McLaren) és a bajnokság éllovasa, Nigel Mansell (Williams) indultak, míg az ötödik helyet a rutinos Keke Rosberg foglalta el.

A verseny hamar kialakította a főszereplőket: a két brazil harcolt az első helyért. Piquet a 12. körben előzte meg Sennát, de egy boxkiállás után újra hátrányba került. A sorsdöntő manőver az 55. körben történt: Piquet a célegyenes végén kívülről előzte meg Sennát egy ellenkormányzással korrigált csúszással – máig a Hungaroring történetének legikonikusabb előzésének tartják.

A futamot végül Piquet nyerte meg, 17 másodperccel Sennát megelőzve. Harmadik helyen Mansell futott be – körhátrányban. Az utolsó pontszerzők között szerepelt Stefan Johansson, Johnny Dumfries és Martin Brundle.

Egy új korszak kezdete

Az első Magyar Nagydíj sikere messze túlteljesítette a várakozásokat. A szocialista Magyarország vendégszeretete, a nézők lelkesedése és a sportszerű verseny egyaránt hozzájárultak ahhoz, hogy a Hungaroring az F1 állandó szereplője maradjon. Ma, 39 évvel később, a Magyar Nagydíj a sportág egyik legstabilabb és legkedveltebb állomása, jövőre pedig 40. jubileumát ünnepelhetjük.

Kapcsolódó programok

40 éve rendezték meg az első Forma 1 Magyar Nagydíjat a Hungaroringen